Mens eller missfall?
19.03.2014
Hejsan!
För ca 4 veckor sen fick jag missfall.
Jag trodde efter det att jag blivit gravid igen för mina bröstvårtor ömmade jätte mycket vilket de aldrig gjort förut och sedan har jag mått lite illa. Jag tog ett gravtest för två dagar sen och det visade negativt. Igår fick jag mens och jag brukar ha extrema smärtor men det här är mycket värre det är verkligen hemskt hur ont jag har och det är även ganska mycket klumpar i vilket ja aldrig haft förut, och även när jag har mens har de ju då känt på lukten men det gör det inte nu heller? Jag har ju tampong när ja har mens och tänk då om de är ett missfall? Kan detta va ännu ett missfall eller är det mensen? Mitt missfall som jag hade var mindre smärtsamt en mensen! Orolig tjej

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
26.03.2014
Hej, det låter som att du borde gå och kolla upp dig på hos en barnmorska/hälsovårdare. Kanske har du varit på koll i samband med missfallet men om du inte varit det så tycker jag absolut att du ska beställa en tid. Det kan ju vara att allt inte kom bort i och med missfallet, det kan vara att du skulle behöva en skrapning för att allt ska komma bort. Sen hoppas jag ju att du nu skaffar någon sorts preventivmedel så du inte hamnar i samma situation igen, du har ju varit med om ett missfall och vill säkert inte uppleva det igen. Vi har på kommande i April månadens tema om preventiv medel, då berättar vi och förklarar om vilka alternativ det finns. Onödigt att du ska genomlida detta flera gånger.
Jag vet ju inte om du kanske vill bli gravid, det kom jag ju inte alls att tänka på. Tur att vi är flera ungdomsinformatörer som läser alla svar, Tack Lena :)
Ifall du vill bli gravid ska du ju inte skaffa preventivmedel såklart :) Men jag håller nog ändå fast vid att jag tycker att du borde bli ordenltligt undersökt, för som jag skrev tidigare, det kan ha lämnat något smått kvar efter ditt missfall och det måste bort både för att du ska börja må bättre och ifall du faktiskt vill bli gravid, det lyckas inte om du har kvar gamla rester i livmodern.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna och Lena