mens för ofta
06.11.2013
hej. Jag har inte haft något problem med mensen förut men nu på hösten så har min mens börjat komma med nästan bara 2 veckors mellanrumm och det här är ju en aning irriterande. Men nu undrar varför det har börjat komma så ofta och det kommer vel inte hålla på såhär länge? Jag undrar också om det här kan vara något farligt. Det skulle vara bra att veta.
Tack på förhand :) sara

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
13.11.2013
Hej sara!
Hm... men högst troligen inget allvarligt. Du är ju inte riktigt ur puberteten än (man utvecklas ju ända upp till typ 20-årsåldern fastän det inte syns) och under den tiden så kan bla hormonerna i kroppen som styr mensen också utvecklas - och i och med att de förändras så tar det en stund för kroppen att hitta sin nya rytm och sitt nya normaltillstånd. Sådana här hormonförändringar sker nog egentligen under hela det fertila livet, men oftast syns de inte så bra som under tonåren, när man är gravid/just varit gravid och under klimakteriet. Även stora grejer i livet, som stark press och oro eller sjukdomar, kan rubba hormonbalansen. Högst troligen så jänar nog menserna ut sig igen om ett tag, speciellt om du lever helt normalt utan större påfrestningar (som stress eller näringsbrist eller liknande).
Visst finns det tjejer som faktiskt har så kort menscykel att det är typ 2 veckor mellan menserna och visst finns det även de som blöder lite under ägglossningen (men inte så mycket som en "normal" mens), men troligen blir mellanrummen lite längre om högst några månader. Skulle de inte bli det eller om du får "leidon" av att ha mens så tätt, så lönar det sig dels att gå till en barnmorska/gynekolog och kolla upp att allt är okej och dels att fundera över något hormonellt preventivmedel. Så gott som alla av dem, såväl p-plåster som p-piller, har ju den positiva biverkningen att de regelerar menscykeln och gör den mer regelbunden - hos vissa till och med så regelbunden att de vet på timmen när de kommer att få mens. Många hormonella preventivmedel kan också ge mindre och kortare mens eller ger möjligheten att hoppa över menser. Om du nu också märker av något annat som skulle kunna vara symptom på att något är på tok, tex illaluktande flytningar eller underlig värk eller feber eller liknande, så ska du gå och checka upp det här nu direkt.
Och förövrigt rekommenderar vi menskoppen som mensskydd när du har så här många dagar mens, så slipper du "nöta" på slidan med tamponger eller hindra underlivet från att andas med binda.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena (på basen av våra barnmorskors/sexualrådgivares tidigare svar på frågor om mens med korta mellanrum)