Mens i 14 dagar
20.03.2014
Hej, min mens varar i 14+ dagar, och den har gjort det sedan jag fick första mensen för 4 år sedan. Den har alltid varit regelbunden. För ett år sedan började jag äta p-piller (Yaz) men jag har fortfarande mens i över 14 dagar. När jag började äta dem gjordes en gynekologisk undersökning på mig och allt stod tydligen rätt till. Men det kan ju inte vara rätt att blöda i mer än två veckor? Vad kan det vara för fel på mig?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.03.2014
Hej!
Nämen jisses, inte ska du behöva gå omkring och blöda nästan halva tiden av livet!!! Gå nu genast till din preventivrådgivning och prata om det här! Se, det finns flera olika preventivmedel som kan förkorta tiden du blöder massor, eller till och med göra dig helt blödningsfri! Hormonspiral (finns en ny liten sort nu som även kan användas av unga tjejer som inte fött barn), vissa p-piller som innehåller bara gulkroppshormon eller bara naturliga hormoner (inte syntetiska, konstgjorda) och minipiller! Tänk om du nu dessutom använder en p-pilersort som just för dig inte alls minskar mängden och längden på blödningarna. Det kan ju hända att just du inte reagerade med mindre mens på just det här märket, som det var tänkt. Vi reagerar alla lite olika och får lite olika biverkningar, men man ska inte nöja sig med något som inte förbättrar något när det kan finnas andra sorter som gör livet till ett himmelrike! Nä du, beställ genast tid till hälsovårdaren/barnmorskan/läkaren på preventivrådgivningen eller hvc så att du slipper det här klottandet!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
PS, från tisdag har vi nytt Månadens tema på sajten - som faktiskt råkar vara just Preventivmedel! Där får du ännu mera info om de olika sorterna sedan!