Mens i skolan
13.01.2024
Hej, jag fick min mens idag (lördag) och kommer säkert att ha den en stund nu. Jag har alldrig haft mens förut och det känns underligt. Om man använder binda, hur länge kan man ha på den? Kan man ha den i typ 8h? Eller måste jag byta i skolan?
Nyfiken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2024
Hej,
Om du precis fick din första mens så är det helt förståeligt att det känns lite underligt och förvirrande. Det är svårt att veta då den precis har börjat hur mycket man kommer att blöda och hur många dagar. Det bästa är nog därför om du kan ha med dig en eller ett par extra bindor i väskan så att du har möjlighet att byta ifall du skulle blöda mycket, men om du inte blöder så mycket så finns det inte heller någonting som säger att du måste byta i skolan. Tamponger skall inte sitta inne längre än 8 h, men med bindor finns egentligen ingen tidsgräns. Däremot finns det en gräns för hur mycket blod de kan absorbera så om bindan är "full" så kan den inte ta emot mera och då kan man "blöda igenom" på sidorna av bindan.
Du skall ändå komma ihåg att de allra flesta tjejer i högstadiet har fått eller kommer att få mens under tiden de går där så det är ingenting konstigt med att ha bindor i väskan, och det är ändå skönare att ha möjlighet att byta till en torr binda än att gå omkring och oroa sig över att blöda igenom eller känna sig blodig.
Kram,
Tessi