Mens+flytningar
05.02.2023
Hej är en 15 åring som inte har fått sin mens på 4 månader men har flytningar nästan hela tiden, och undrar om det finns någon medicin man kan få för att sätta igång mensen från apoteket eller måste jag ha att läkarintyg? Eller kan jag börja med p-piller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.02.2023
Hej,
Som du säkert har hört så behöver det inte betyda att någonting är fel bara för att mensen plötsligt lämnar bort, även om jag förstår att det känns irriterande. Man brukar säga att läkaren börjar undersöka saken först då mensen varit borta över 6 månader, just därför att det är så vanligt. Då man besöker läkare brukar de skriva ut en medicin med vilken man kan få igång mensen, men p-piller skulle antagligen ha samma funktion eftersom de kan användas just får att få mensen mer regelbunden.
Men båda dessa, både p-piller och medicinerna för att starta mensen är receptbelagda, vilket innebär att du måste träffa en läkare eller en barnmorska/hälsovårdare för att få dem utskrivna. Så om det är någonting du överväger så rekommenderar jag att du tar kontakt med preventivrådgivningen på din hemort, eller att du börjar med att vända dig till skolhälsovårdaren så kan hon berätta vem du skall kontakta. Trots att det kanske är någonting som man själv ogärna talar om så skall du minnas att barnmorskor och hälsovårdare talar om dessa saker alla dagar, så för dem finns det ingenting konstigt eller pinsamt med det.
Kram,
Tessi