Mens och menskydd
20.04.2023
Hej, tror ni fått nån liknande fråga förr men tänkte ändå skicka en egen fråga.
Jag är en flicka som just märkt jag fått mens... Men jag är osäker på hur man ska använd olika menskydd, funderar främts på tampong och bindel? Vilket är bättre att använda? Hur använder man dem? Kan jag använda båda sammtidigt? Hur länge/ofta borde jag använda menskydd. Finns det något annat jag borde Veta? Amne
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
21.04.2023
Hej!
Tack för din fråga! Det är säkert många som funderar på samma saker som du så det var bra att du tog kontakt hit till oss så kan vi reda ut den här saken tillsammans. Vi kan först prata lite om vilka olika mensskydd som finns.
Binda - En binda är ett mensskydd som du placerar i trosorna, det finns lite klister på undersidan av bindan så att den säkert hålls på plats i dina trosor. Vissa bindor har även små "vingar" på sidorna som man vecklar ut, viker runt kanten på trosorna och klistrar fast på undersidan av trosorna för att bindan ska sitta extra bra fast. Bindor kan vara olika längd och tjocklek beroende på hur mycket man blöder. Man kan även använda en binda tillsammans med en tampong.
Till natten kan man använda en lite längre binda (med vingar) som kallas nattbinda. Du kommer med tiden att märka vilka bindor som passar dig bäst. Det står på paketet när man köper bindor om dom är till för mindre eller mycket mensflöde, det brukar visas i form av små droppar, är det bara några få droppar (1-2) är bindan lite tunnare och avsedd för lättare flöde, men om det är flera droppar är bindan tjock och avsedd för mer flöde. Det står också på förpackningen ifall bindan har vingar eller inte, det står även ifall dom är nattbindor (brukar vara mörkblå och ha månar på sig).
Hur ofta du behöver byta din binda beror på hur mycket du blöder. Den allmänna rekommendationen är mellan 3-6 timmar men det är inte skadligt för din hälsa om bindan sitter kvar längre än så, det ökar bara risken för att du blöder igenom. Du behöver inte byta binda efter att du gått på toaletten. Observera också att du inte kan simma med en binda eftersom den sitter på utsidan av kroppen. Det går nog att träna med en binda men många tjejer tycker det kan kännas obekvämt och risken för att det läcker genom ökar eftersom du rör på dig så mycket. Jag lämnar en länk HÄR (<-- klicka) där du kan läsa mera om bindor och trosskydd och hur man använder dom. Kom även ihåg att man inte kan spola ner bindor i toaletten, när du byter binda rullar eller viker du ihop den och rullar sedan in den i wc-papper och slänger den i skräpkorgen.
Jag lämnar en länk på en video HÄR (<-- klicka) där dom visar hur du använder en binda.
Trosskydd - Ett trosskydd är en lite mindre typ av binda. Den funkar på samma sätt men är till för väldigt lätt flöde. Ibland när mensen tar slut kan det vara bra att använda trosskydd ännu någon dag eftersom det ibland kan komma lite mens eller färgade flytningar. Ibland får man tyvärr en otrevlig överraskning när man tror att mensen tagit slut men det finns fortfarande lite "mensrester" kvar som kroppen vill göra sig av med och i såna fall är trosskydd bra att ha. Trosskydd går också bra att använda tillsammans med tampong och det är en typ av säkerhet ifall man inte litar 100% på att tampongen ska hålla tätt. Eftersom den är så tunn och liten är den bekväm att ha i trosorna. Du kan inte heller simma med ett trosskydd och du kan inte spola ner det i toaletten.
Tampong - En tampong är ett mensskydd som man placerar inuti slidan. Tampongens uppgift är att suga upp blodet så att det inte rinner ut ur din kropp. Tampongen ser ut som en cylinder med rundad topp och den är några centimeter lång och tjock. Den har ett snöre i ändan som ska hänga lite på utsidan av kroppen så att du har lätt att dra ut tampongen när den ska bytas.
Precis som bindor så kommer tamponger i olika storlek beroende på användarens behov. Tampongen bör bytas mellan ca  4-6 timmar men om du blöder väldigt lite (oftast i slutet på mensen) kan man även ha i sin tampong 8 timmar. Men det där kommer du att märka på egen hand och lära dig med tiden. Du ska dock inte ha i din tampong mer än 8 timmar även om du har väldigt lätt mensflöde. Om du drar försiktigt i snöret och det känns som att tampongen lätt kommer ut är det ett tecken på att tampongen är full och det börjar vara dags att byta den. Om det känns svårt att dra ut den och som att det är strävt och torrt betyder det att den kan sitta kvar ett tag till (men försök att inte gå så långt över 8- timmars gränsen).
Tamponger kan man enkelt både träna och simma med eftersom den sitter på insidan av kroppen. Du behöver heller inte byta den när du går på toaletten.
Det finns både tamponger som man för in i slidan med sina fingrar men det finns även tamponger med en insättningshylsa/applikator. Men jag skulle säga att det är lättast att börja med att föra in tampongen på egen hand. Jag lämnar en länk HÄR  (<--- klicka) till Umo.se där du kan läsa mera om tamponger och hur man använder dom. Här är en liten lista på hur du gör när du ska lägga in en tampong. Samma lista hittar du på länken.
1. Tvätta och torka händerna.
2. Ta av plasten runt tampongen.
3. Sätt dig på toaletten. Du kan också sitta på huk på golvet med benen brett isär, eller stå med ena foten på toalettstolen. En del tycker det är lättare.
4. Sära på blygdläpparna med den hand som inte håller i tampongen.
5. Hitta slidöppningen och för in tampongen. Slidöppningen finns mellan urinröret och analöppningen. Det är änden som inte har ett snöre, som ska in i  slidans öppning.
6. Slidan är vinklad bakåt, så luta tampongen lite bakåt när du för in den. Det kan ta emot lite, men det finns inget som kan skadas på något sätt.
7. Tampongen ska sitta långt upp i slidan och snöret ska hänga ut. Det ska inte kännas att du har en tampong inne. Den sitter för långt ner om du känner att du har en tampong insatt. Då kan du pröva att trycka in den  lite till med hjälp av långfingret.
Jag lämnar en länk på en video HÄR (<-- klicka) där dom visar hur du ska göra.
Det kan vara svårt att lägga in en tampong nu i början men med övning kommer du snart att ha koll på hur det funkar och vad som passar dig och din kropp bäst. Jag rekommenderar att du övar med en tampong i början på mensen när du blöder som mest eftersom det är lättare att föra in den när slidan är våt och avslappnad. Om du vill kan du köpa glidmedel från butiken (finns ofta på samma ställe som kondomer) och smörja in lite runt din slidöppning och även lite på toppen av tampongen för att den bättre ska glida på plats. Det ska helst inte göra ont när du lägger in en tampong och om det gör det kan det hända att du spänner dig för mycket eller är för torr. Ta några djupa andetag och försök att slappna av så gott du kan. Om det inte fungerar första gången är det helt okej. Du kan pröva på nytt en annan dag. Man kan inte heller spola ner en tampong utan när man tagit ut den rullar man in den i ordentligt med wc-papper och slänger den i skräpkorgen.
Menskopp -  En menskopp är en liten silikon-/gummikopp men en liten silikon- /gummipinne/ring längst ner som man först viker och sedan för in i slidan, därefter ska den veckla ut sig av sig själv och sedan fånga upp blodet. En menskopp kan samla upp mer blod än en binda eller tampong utan att läcka och efter 4-12 timmar tar man ut den och tömmer ut blodet i toaletten eller lavoaren. När man börjar använda menskopp rekommenderas det att man tar ut den mellan 4-6 timmar för att se efter hur pass full den är. Om den inte är full kan du pröva ha i den längre men helst inte mer än max 12 timmar. Det här är också något som man lär sig med tiden.
Menskoppar har blivit väldigt populära på sistone eftersom dom är både miljövänliga och återanvändbara. Du kan använda din menskopp i flera år men du behöver koka den i en kastrull ca 5 min med jämna mellanrum för att den ska förbli hygienisk att använda. Man kan både simma, träna och sova med en menskopp.
Menskoppar kommer även i olika storlek och i olika material. För dig som just har fått mens och är så ung skulle jag eventuellt rekommendera en liten och mjuk variant. Det kan vara svårt att sätta in en menskopp i början och jag rekommenderar varmt att du använder ordentligt med glidmedel speciellt de första gångerna. Jag lämnar en länk HÄR (<--klicka) där du kan läsa mera om menskoppar och hur dom används.
Här länkar jag två videor som visar hur man sätter in en menskopp:
Hur jag sätter in och tar ut min menskopp
9 tekniker för att vika en menskopp (video på engelska)
Vilket mensskydd som är bäst är upp till var och en att avgöra för sig själv. Allas kroppar fungerar lite olika. En del människor använder endast tamponger som mensskydd medan andra kan uppleva att deras slida får irritationer av för mycket tamponganvändning eftersom tampongen inte endast suger upp blodet utan även de naturliga vätskorna i slidan. För vissa kan det passa bäst att endast använda tampong under dagtid eller när man tränar eller gör någon annan aktivitet och sedan byta till binda direkt när man kommer hem. Medan vissa använder endast bindor eller menskopp. Det kan också variera under en människas liv vad som passar bäst. Mensen kan vara oregelbunden och förändras mycket för vissa medan den för andra förblir nästan densamma hela livet.
Har man mycket problem med sin mens eller mycket smärtor kan det vara bra att ta kontakt med sin skolhälsovårdare, sin hälsovårdscentral eller en gynekolog som kan hjälpa ge dig att få lite klarhet i hur din kropp fungerar och ifall det finns något man kan göra för att underlätta mensen för dig. Du kan även kontakta din skolhälsovårdare eller någon annan trygg vuxen ifall du har funderingar kring mensen eller så kan du såklart skriva hit till Decibel.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp. Kom ihåg att majoriteten av alla flickor och kvinnor runt om i världen har mens och eftersom vi alla är olika ser mensen inte likadan ut för alla. Därför är det bra om man öppet kan tala med tjejerna och kvinnorna i sin närhet och utbyta tips och knep för att hantera sin mens eller användning av olika mensskydd och preventivmedel. Mensen och den egna kroppen är något som du kommer att lära dig mera om vartefter och du kommer med tiden märka vad som funkar för dig och vad som inte funkar.
Kram och lycka till!
Rosanna