Mens och rökning
11.07.2023
Hej jag har jätte jobbig mens då den är rejält oregelbunden jag har gått på p-piller men efter jag började röka vågade jag inte gå på p piller mera vet inte vad jag ska göra då jag är 13 år och mina föräldrar vet inte att jag röker finns det något annat jag kan göra för att kunna göra så jag slipper mensen och kan röka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2023
Hej,
Du har helt rätt i att risken för blodpropp ökar om man röker samtidigt som man använder p-piller, men jag kan konstatera att om du vill behålla din hälsa så är det nog snarare rökningen du borde sluta med eftersom det endast leder till problem med hälsan. Det finns inget säkert sätt att använda tobak och ALLA forskningar visar samma sak. Det är alltså möjligt att använda hormonella preventivmedel utan att man får några negativa effekter av det - medan rökning alltid leder till skador på kroppen (även om de skulle vara temporära).
Jag vet att det kan vara svårt att sluta röka, men fördelen i ditt fall är att du är ung och ännu har alla möjligheter att lära dig andra sätt att hantera stress än att röka.
Men din egentliga fråga var om det finns något sätt för dig att slippa mensen (annat än hormonella preventivmedel), och på det får jag tyvärr svara nej. Det finns inget sätt (säkert eller osäkert) förutom hormoner att påverka mensen. Vissa som använder hormonella preventivmedel har ingen mens alls medan andra har det, men för de allra flesta blir den regelbunden. Så mitt förslag är att du lägger av med rökningen och kontaktar preventivrådgivningen så får ni tillsammans fundera över vilket preventivmedel som skulle passa dig.
Kram,
Tessi