Mens på utbytesresa
06.09.2023
Hej! Jag ska på en utbytesresa i ca 2 veckor i november. Jag kommer ha mens hela första veckan där. Jag är väldigt orolig över det eftersom min mens är väldigt kraftig.
På natten dom första dagarna blöder jag alltid igenom och måste därför sova på en handduk. Jag har köpt väldigt stora och tjocka nattbindor men det kommer ändå igenom på sidorna. Också på dagen blöder jag oftast igenom om inte jag byter binda exakt hela tiden.
Jag vet inte vad jag ska göra för det känns otroligt pinsamt att behöva sova på en handduk när jag är där och sover i samma rum som en annan. Också på dagen kommer jag konstant att ha stress över om något kommer igenom.
Finns det något jag kan göra åt det här? Jag är så orolig nu att jag nästan vill ställa in resan men jag skulle så Järna vilja fara.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2023
Hej,
Det finns mediciner med vilka man kan flytta på sin mens, så jag tycker att du skall boka tid till en läkare vid hvc för att diskutera saken. Läkaren kan då ta ställning till ditt hälsotillstånd och fundera över huruvida du kan flytta din mens med hjälp av de medicinerna så att du får mens först då du kommer hem.
Det du kan testa ifall medicinerna av någon anledning inte skulle vara ett alternativ är att använda menskopp. Menskoppen rymmer ganska mycket blod så om du använder den tillsammans med nattbinda så minskar det risken att du skall blöda igenom. Menskoppar kan man köpa i större butiker (t.ex. citymarket eller prisma) och på apoteket. Menskoppen är snällare mot slemhinnorna i slidan än vad tamponger är, och de rymmer mer blod. De kan vara lite krångliga att få att sitta rätt till en början men många tycker att de är väldigt praktiska.
Jag förstår att det kan kännas pinsamt att sova på en handduk, men du är långt ifrån den enda som har kraftiga blödningar och det är ju ingenting du har valt själv, så jag tycker inte att du skall behöva skämmas över någonting som du inte kan påverka. Om du själv är avslappnad över saken så tror jag att personen du delar rum med också kommer att vara det.
Men du kan börja med att ringa till hvc och boka en läkartid, eller ringa till preventivrådgivningen och se om du kan få ett recept på medicinen via barnmorskan där.
Kram,
Tessi