Mens, paus och mens igen?
23.01.2014
Hade en (typ) livlig argumentation idag.
Vår klasskamrat blev sur på oss utan anledning så den andra klasskamraten och jag försökte komma på varför. Jag antog att hon bara var lite dramatisk och möjligtvis ville ha uppmärksamhet eftersom det är något hon brukar vilja ha och brukar dra till någorlunda drastiska metoder för att få det.
Min kamrat svarade då att det kunde bero på att hon hade mens.
Felet med det var att i fredags hade vi frågat henne om hon hade mens (eftersom alla hade det samtidigt) och då sa hon att hon hade det för två dagar sedan.
Alltså har det gått en vecka sedan dess.
Är det möjligt att man kan få mens, sedan tar den en paus en vecka och sedan mens igen?
Jag argumenterade emot den teorin eftersom man inte hinner ha ägglossning.
Det är trovärdigt att hon har PMS i sådana fall eftersom det är något man brukar ha innan man får mens. Men hon har ändå inte hunnit ha ägglossning och det är därför jag inte tycker att det är trovärdigt.
Sedan svarade min kamrat att man visste kunde ha det, att hennes ibland tagit pauser och sedan börjat igen.
Jag glömde bort vilken dag det var så vi pratade som om det var fyra dagar sedan det var fredag.
Alltså: Hon menade att hon har fått mens som sedan tagit en paus på fyra dagar och sedan börjat igen.
Jag har försökt hitta svar på det men ser inga liknande frågor.
Jag vill bara få det bekräftat. Kanske låter konstigt att diskutera någon annans menscykel eftersom det är något privat men det är bara för att vi argumenterade om det gick eller ej. Sedan blir det bra att veta om hon ljög, för gjorde hon det så är det troligen för att hon inte ville vara utanför och då är det dags att försöka se till att hon inte känner så igen.
Så, går det att ha sju dagars mellanrum, eller fyra mellan mensen?
Tack på förhand :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
24.01.2014
Hej!
Först: jättegulligt av dig att ha inställningen att om hon ljugit för att få känna tillhörighet och att ni isåfall ska satsa lite mer på den biten! <3 på dig!
Också för att det nog inte är sååå vanligt att mensen tar hela fyra dagars paus. Det KAN nog hända att mensen verkar ta slut men så börjar den på nytt, men då skulle vi nog säga att det är vanligare med typ ett halvt eller ett dygns paus. Eventuellt kan den andra "mensen" vara en mellanblödning. En ny mens är det nog garanterat inte, för precis som du skriver så borde man ju ha hunnit ha ägglossning emellan. Hursomhelst är det svårt att säga något definitivt rätt svar, eftersom vi inte vet tex hur lång föregående mens var, hur mycket hon blött nu osv. Men vi tippar nog på att hon hittade på det som ursäkt till varför hon var sur.
Jo, i våra öron låter det mera som om hon skulle skylla på PMS för att slippa berätta om något helt annat som tygner henne. Kanske något som har med er att göra, tex något någon sagt som hon tagit illa upp av men som hon inte ids dra upp med er (vilket ju ofta är fallet då kompisar sårar en, man vill inte göra det värre eller riskera vänskapen så man håller tyst om det). Eller så något helt annat, tex något problem eller gräl hemma eller någon elak kommentar i skolan. Men överlag så går ju nog humöret i vågor för vem som helst - speciellt i tonåren då hormonerna leker tornado i kroppen. Ibland är det lättare då att skylla på PMS. Fast å andra sidan så brukar ju nog dåligt humör i och med PMS förekomma FÖRE mensen, i allmänhet alltså. Nog för att man kan bli på dåligt humör av mensvärk, men PMS betyder ju faktiskt PREmenstruellt syndrom.
Eller så är det som du gissade, att hon antingen söker lite uppmärksamhet eller känner sig lite utanför. Det talas ju tex allmänt om att kvinnor som umgås mycket - tex jobbar tätt tillsammans - börjar synkronisera sina menser så att alla har mens samtidigt ungefär. Kanske en del tycker att det vore ett tecken på sann vänskap och att hon helt enkelt bara inte vill vara utanför det?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna