Mens stopp
06.02.2024
Hej. Min mens har inte kommit sedan jul, och nu är det 5 februari. Har haft mens i några år och haft en regelbunden cykel på ca. 28 dagar. Har inte haft sex så kan inte vara gravid, börja fundera om det kan vara biverkning av någon medicin jag tar då jag har ganska många mediciner (listar dom i hemliga rutan). Går ockå på minipiller för mensvärk, men har tagit dom i ett år och har int hänt att mensen varit borta såhär förut. Vad kan de bero på? När borde man börja bli orolig å söka hjälp, och vart kan man få hjälp? Lingonsylt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2024
Hej,
Precis som du själv antar så kan dina mediciner mycket väl påverka din hormoner och därmed din menscykel (precis som alla andra levnadsvanor kan), men det mest sannolika är att din mens påverkas av dina minipiller. Många tjejer har ingen mens alls under tiden de äter minipiller, så även om du till en början hade en "normal" cykel med pillren så kan det förändras med tiden eftersom också du förändras hela tiden. Det är egentligen omöjligt att veta när och om din mens kommer att komma tillbaka så länge du äter minipiller. Det kan hända att din mens bara har gjort en tillfällig paus, men det kan också hända att den kommer att fortsätta vara borta. Men även om den inte skulle dyka upp så innebär det inte att någonting skulle vara fel utan bara att vi påverkas olika av minipiller.
Kram,
Tessi