Mens varannan vecka
30.09.2014
Hej,
har sedan två månader tillbaka mens varannan vecka, och därimellan lite små blödningar, sjukt irriterande. Var iaf och kollade upp detta, allt såg bra ut och inga könssjukdomar.
Fick iaf Primolut nor som jag ska ta i 10 dagar varje månad i tre månader. Men kommer det inte vara likadant som nu då efter de tre månaderna? Har alltid haft regelbunden mens så känns lite konstigt att den är såhär nu, vad kan vara orsaken? Är inte stressad så beror inte på det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2014
Hej.
Det är bra att du var och kollade upp saken, eftersom mitt spontana svar annars hade varit att gå och testa dig för könssjukdomar. Men nu kan vi vara säkra på att det inte är klamydia som orsakar blödningarna- bra så. Nu fick du alltså Primolut utskrivet, och antagligen kommer problemen att försvinna helt under den tiden du använder den medicinen.
Huruvida problemen återkommer efter att du slutat med primolut är svårt att veta, det är möjligt att de gör det. Men isåfall är det någonting du bör diskutera med din läkare/gynekolog så att hen får fundera över hur ni fortsätter. Det är möjligt att mellanblödningarna beror på någon hormonell rubbning, men det är viktigt att du kommer ihåg att det är jättevanligt, och en stor del av alla kvinnor upplever någon form av blödningsrubbning under någon period i livet.
Ät Primolut-kuren så som rekommenderat och så visar det ju sig vad som händer sedan. Ifall problemen återkommer så tycker jag att du skall boka en ny tid till läkaren så att ni får fundera vidare.
Vänliga hälsningar
Tessi