Mensen
14.10.2023
Hej! Jag har precis fått min mens. Mitt problem är det att jag vet inte hur jag ska säga det. Vuxna brukar säga "din mamma går igen samma sak så hon kommer inte tycka det är konstigt". Jag vet att hon inte kommer tycka det är konstigt men det känns ändå svårt. Har ni tips på andra sätt att säga det på som känns lättare? Hejhallå

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.10.2023
Hej,
Jag tror att det är ganska vanligt att känna som du gör. Trots att man VET att mens är någonting helt naturligt och inte pinsamt i sig så kan det kännas pinsamt att ta upp det. Mitt råd är nog att helt enkelt säga det, antingen bara som ett konstaterande "jag har fått mens" eller mer som en fråga "vi borde köpa hem bindor för jag har fått mens". Om du inte vill säga det så kan du också skicka det som meddelande, så behöver du inte se på henne då du berättar det.
Din mamma är ju medveten om vilken ålder du befinner dig i så det är antagligen helt väntat att du berättar det, så nu behöver du bara ta mod till dig och göra det.
Kram,
Tessi