mensen
25.02.2015
Hej, asså det är så att min mens kommer alltid 2månader efter den senaste. Jag har fått min mens för 2år sen. Det var regelbundet först, men sedan hoppar det över en månad. Jag får mens 1gång/2månader. Tror ni att ena "ägg..saken", alltså ena sidan är sönder på nåt sätt??är oskuld. Och fast jag inte har mens luktar jag jätte illa, är det vanligt? Jag mst typ tvätta mig 2gngr per dag, men ändå luktar trosorna illa.
Svara snabb plzzz weirdo

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.03.2015
Hej Weirdo!
Du är så pass ung ännu att dina hormoner nog ännu dansar lite tango med dej. Sin mensperiod räknar man ju egentligen från mensblödningens första dag tills nästa mensblödning som kommer. Om du vill kan du skriva upp det här och lite följa med för att hitta din rytm. Det är ju så att långt ifrån alla kvinnor har en mensperiod på 28 dygn! Om du skriver upp kan du lättare vara förberedd med mensskydd. Det här problemet med en längre mensperiod kan reda upp sig med tiden. Men det finns också kvinnor som har en oregelbunden mens hela sitt liv.
Nej du har nog inte problem med någon av äggstockarna för att du har en lång mensperiod. Ägget kan riktigt bra utvecklas i båda äggstockarna trots att du har en längre mensperiod.
Jag antar att det är dina flytningar som luktar lite illa. Det räcker bra om du tvättar underlivet en gång per dygn. Helst bara med vatten men om du vill kan du använda en Ph-tvål som är tänkt för underliv. Finns i vanliga supermarketar att köpa. Om dina flytningar är rikliga kan du använda trosskydd. Eller så byter du till rena trosor både morgon och kväll. Om underlivshygien kan du läsa mera om här.
Sköt om dej! Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare