Mensen fastnat??
03.07.2023
Hej jag är 13 år och har min mens för tredje gången nu! Min andra och första mens kom för det mesta som vanligt mer rikligt och i större mängder! Men nu kommer den liksom inte ut när jag torkar mig och inte på bindan heller? Jag märkte det när jag torkade mig när om dagen i en form av flytningar och lite blod i en typ klumpig form men det enda som kommer nu är om jag t.ex. använder en tampong och det kommer lite på den men annars ingenting! Vad kan detta bero på? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2023
Hej,
Det du beskriver är helt normalt. Som du säkert har hört så är det jättevanligt att mensen är oregelbunden då man är ung, eftersom det är ett nytt och komplicerat system för kroppen att lära sig. Det kan då bli som i ditt fall, att mensen lämnar bort helt någon månad, eller att den dyker upp tidigare än den "borde". Mensen kan också variera mycket då det gäller mängd och konsistens.
Jag föreslår att du själv antecknar någonstans då du har mens eller någon form av blödningar (antingen i en kalender eller i en mens-app) för det gör det lättare att se och följa med hur just din menscykel ser ut. Men du har ingenting att oroa dig över.
Kram,
Tessi