Mens,gravid?
24.07.2014
Hej! Jag och min kille hade sex i måndast, vi använde kondom och han kom i mig. Min mens kan vara lite oregelbunden så att det kan variera mellan 25-33 dagar innan den kommer, men oftast är det 26 dagen som den börjar. Det skulle då vara denna fredag. Men i tisdast före jag skulle gå och sova kom det en del blod i wc, tänkte att mensen var tidig och stoppade in en tampong. Nästa morgon hade inget kommit på den, och under hela dagen så blödde det nästan ingenting, lite blod kom ibland på pappret när jag var på wc och en pytteliten blodfläck i bindan. Idag har det inte kommit något alls. Jag undrar var det min mens? Kan den vara så liten? Hade lite svullna bröst i helgen, vilket jag brukar ha innan mensen och nu har det gått över. Ända sedan jag fick min första mens har den varit regelbunden, kommit en gång i månaden och det har alltid varit en ordentlig mängd. Så detta gör mig orolig att jag ska vara gravid, men skulle det faktiskt märkas så snabbt? Läste på internet att det är vanligt med sparsamma blödningar när man är gravid.Hur länge måste man vänta innan man kan ta ett graviditetstest?

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
24.07.2014
Hej!
Hmm.. vår första tanke var att du skulle ha fått ett sår i slidan under sexet, men eftersom det inte fanns något blod i tampongen och blödningen varit så spåradisk låter det osannolikt.
Mensen kan ju nog vara annorlunda plötsligt utan någon riktigt tydlig orsak, men det låter nog som blödningen inte var din ordentliga mens. Visst kan det mot förmodan vara att du skulle vara gravid även om ni använde kondom, men blödningen berodde nog på något annat. Tecken på graviditet märks nog inte så snabbt.
Vi tycker att du nu helt lugnt väntar på att din mens skall komma, det är ju fullt möjligt och normalt att den skulle komma inom en vecka (dagarna 26-33). Om du inte fått din mens före nästa veckas fredag, kan du ta ett graviditetstest för säkerhetsskull 7-10 dagar efter dagen mensen borde ha börjat.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna (på basen av barnmorskornas tidigare svar)