menskopp
26.10.2013
Hej jag har hört att mens kopp är bra och jag funderade på att köpa en sån. Finns de att köpa på apoteket i Kristinestad? eller måste det var ett större apotek? Jag skulle inte vilja beställa min kopp från nätet den känns så o frecht för den ska ju en då in i mig. Tack för snabba svar undrar

Ungdomsinformatören Lena svarar
29.10.2013
Hej undrar!
Nu tog det några dagar iaf att svara, men det är väl inte sent än - mensen kommer ju varje månad. ;)
Du har rätt i att de som använder menskopp är mycket nöjda med den. Menskoppen är mera hygienisk än tex tamponger och bindor, man sparar på den i längre loppet eftersom man kan använda samma menskopp upp till 10 år och dessutom är den väldigt ekologisk. Menskoppar finns av olika storlekar och den minsta brukar passa unga och sådana som inte ännu fött barn. Läs gärna mera om menskoppen på våra sidor: Information > Kroppen > Mensen > Mensskydd och skötsel > Menskopp.
Menskoppar borde nog finnas i urvalet i alla apoteker och om inte de finns för tillfället, kan nog apoteket säkert beställa in några. Fråga personalen, de är till för att hjälpa. Du kan också hitta menskoppar i vissa hälsokost- och ekobutiker. Om menskoppen inte finns i urvalet i din stad, kan du kanske gå in och köpa i ett större apotek nästa gång du far till en större stad. Fastän du säger att du inte vill beställa menskoppen på nätet, är det nog inte mera ofräscht än att köpa på apotek. Innan du börjar använda den kan du koka den i vanligt vatten så att den blir steriliserad och ren och efter det går den bra att använda. :)
Hälsar Ungdomsinformatören Lena