Menstips
09.02.2014
Hej !
Jag fick min första mens för några veckor sedan, och nu skulle jag vilja ha lite tips just om mensen. T.ex jag brukar ha en binda innanför byxmidjan, så jag inte behöver gräva i en väska eller nåt då jag är t.ex i skolan. Har ni några fler liknande tips? Tacksam för svar. :) Miss. LillaJag

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej Miss. LillaJag!
Grattis till första mensen! :) Och vad bra att du frågar - det är ju dumt att lära sig alla misstag själv och "uppfinna hjulet igen" när andra redan har gjort det. Vi ska rada upp lite små tips, kanske har du nytta av vissa av dem i alla fall - vissa är riktigt roliga ;). Och du har väl sett att det finns maaaaassor om Mens på våra infosidor om det?
- För att ha ens lite koll på när man kommer att få nästa mens, så kan man skriva upp i kalendern när man hade senaste mensens första dag. Alla har ju lite olika lång menscykel och vet man inte ännu hur lång man har eller om den är oregelbunden, så kan man börja "känna efter" typ efter 22 dagar. Känner man sig annorlunda i nedre delen av magen (tex mer svullen så att byxknappen inte går lita lätt att knäppa som vanligt), ömmar brösten, är man mera irriterad eller gråtmild osv. Så småningom lär man sig att tyda kroppens egna tecken på att mensen är på väg - eller så kanske man i bästa fall kan färdigt ringa in det datum då mensen kommer att komma. Idag finns till och med appar för iPhone för att hålla koll på menscykeln (P Tracker).
- Angående tampong: Man vet att tampongen är full då snöret börjat bli lite blodigt och allt känns lite fuktigare där nere.
- Nu som då finns det söta små etuier i metall med snygga printar på att köpas tillsammans med paketen med bindor i affären. De rymmer ett par bindor och är ju så mycket mera både hållbara (så att inte bindorna skruttar ihop sig eller glider runt i väskan) och anonyma i handväskan. Kan hända att webbshoppar för skönhetsprodukter säljer sådana också. Åtminstone kan man sy en liten påse av något snyggt tyg att förvara ett par bindor i.
- Om man ska tex på en fest och inte kan ha bindorna i väskan eller inte har fickor, så kan man sätta en binda i ena BH-kupan och en binda i andra kupan - push-up på samma gång ;)
- De dagar man vet att man kan ha mycket mens, så ta med en svart kofta eller tröja eller huppare, som du i värsta fall kan knyta runt midjan så att eventuella fläckar i byxorna inte syns. Att ha svarta byxor, gärna i konstgjort material som tights brukar vara, är bäst, för då syns inte blodfläckar ifall det skulle läcka igenom någon gång. Är det konstgjort material så kan man dessutom tvätta området under kranen, krama ur allt man kan, trycka WC-papper på för att suga upp så mycket fukt som möjligt - och vara torr igen en kvart senare tack vare hudvärmen. (För mera tvättråd av blodfläckar, se alltså våra infosidor om mensen.)
- Direkt när man varit i duschen så kan man sätta in en tampong eller menskoppen, så behöver man inte oroa sig för att det ska komma blod på handduken. Dessutom går det ofta lättare att föra in tampongen eller menskoppen när man är varm och fuktig.
- Det här är ett påstående som vi inte vet om det är sant, men det sägs att om man dricker mycket vatten två veckor före mensen och under själva mensveckan så rinner blodet sedan ut snabbare så att mensen sku bli kortare. Samma som påstod detta sade också att man inte ska använda värkmedicin som innehåller ibuprofen (som Burana, Ibumax osv), för då blöder man mer.
Här finns flera bra sajter som har en massa matnyttiga tips om mensen:
http://www.libresse.se/min-mens/min-forsta-mens1/
http://www.umo.se/Kroppen/Mens/Fragor-och-svar-om-mens/
http://www.beinggirl.nu/din-kropp/hitta_ratt_binda.php
http://www.testfakta.se/kropp_halsa/article59264.ece
http://www.familjeliv.se/Forum-25-97/m50447251-1.html
Och läs gärna vad vi och experterna skrivit på andra frågor om mens här i samma kategori på Våga fråga!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna