Mensvärk i slutet av mensen
29.01.2024
Hej!
Jag brukar nästan alltid ha mensvärk de sista dagarna på mensen som kan göra ont och stråla ut i ryggen. De varar i ca 1-3 dagar men går oftast över om jag tar en Alvedon. Är rädd att någonting är fel på mig då ingen av mina vänner har detta problem - de brukar bara ha mensvärk första dagen på mensen eller innan. Är det normalt att ha mensvärk i slutet av mensen, eller borde jag söka vård? Tack <3 Lisis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.02.2024
Hej,
Som du helt säkert har hört så är alla kroppar olika, och det gäller såväl livmoderns anatomi som våra hormoner och vår uppfattning om smärta. Jag kan inte ge dig något exakt svar på varför just du upplever att mensvärken känns under de sista dagarna av mensen, men jag tror inte att du behöver vara orolig för det är oftast helt ofarligt. Hur man upplever mensvärken kan också förändras med tiden, och variera från en period till en annan.
Med tanke på din ålder så kan du också kontakta en gynekolog för att få en gynekologisk undersökning ifall att du inte ännu har varit på en, då kan du fråga upp om denna sak samtidigt, då kan gynekologen kolla upp att det inte rör sig om t.ex. endometrios eller cystor. Smärtan är alltså ingenting du i nuläget behöver stressa över, men speciellt om problemen blir värre så kan det vara värt att kolla upp hos en gynekolog. Du kan då boka tid via familjeplaneringen i din hemkommun.
Kram,
Tessi