min mens
18.04.2014
Hej decibel, jag fick min mens ganska sent när jag just skulle fylla 17 år, detta beror antagligen på att jag varit underviktig så gott som hela mitt liv. Men min mens bara hoppar de kan gå 2månader utan mens och sen plötsligt dyker det upp å så har ja mens i 2 dar med en fruktansvärd dödlig smärta, vad göra åt rubbad mens o smärtor

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.04.2014
Hej!
Ursäkta att du fått vänta lite på svar, här är riktigt rusning på frågor just nu, så vi skriver så det ryker om tangentborden :/
Jo, att mensen kommer sent och är oregelbunden är ofta en konsekvens av ordentlig undervikt, men de flesta brukar nog få ordning på den antingen genom högre procent underhudsfett eller genom hormonell styrning tex homronella preventivmedel. Se, kroppen är "förprogrammerad" av Moder Natur så att om det är svält och dåliga tider, så prioriterar kroppen överlevnad framom reproduktion. Det kan ta sitg uttryck i att puberteten/mensen kommer igång sent, att mensen är sparsam (tex kommer mera sällan) eller att kroppen trycker på pausknappen för ägglossningen -> mensen så att den uteblir för kortare eller längre tag. Och så finns det ju också ärftlig undervikt vilket i sig leder till en sen pubertet, alla är vi ju lite olika. Men när man har tillräckligt med underhudsfett, alltså energireserver, för att kroppen ska tycka att man "har råd" med en graviditet och amning, så brukar mensen börja fungera någorlunda normalt.
Eller så kan man alltså styra den själv med konstgjorda hormoner. En tacksam biverkning av sådana hormonella preventivmedel som innehåller östrogen är att mensen blir mer regelbunden - för vissa så pass regelbunden att de kan säga på timmen när de kommer att få mens. Men tex p-piller eller p-ring är ju ändå en påfrestning på kroppen, så om det egentligen inte stör dig att ha mens sällan och inte veta när den tänker komma, så måste du kanske inte ha en regelbunden menscykel? Alla får ju inte heller en fullkomligt regelbunden mens, för många kastar det ändå helt naturligt med flera dagar varje månad. Vi kanske bara är så "vana" med att mensen ska vara regelbunden just för att det är så stor procent av tjejer och kvinnor som reglerar den på konstgjord väg med tex p-piller? Dock skulle du kanske ha nytta av en annan vanlig biverkning av en del hormonella preventivmedel: mindre menssmärtor?
Ta gärna och läs mera både om Preventivmedel (ännu som månadens tema här på sajten, sedan finns den under information-> Kärlek&sex) och om Mensen både på infosidorna och här i Våga fråga - där finns visst fler tips på hur man får bukt med mensvärk.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena