Mörkbrun mens
09.03.2024
Hej
jag har en fråga, jag fick min mes för cirka tre månader sen. Jag har min mes just nu men blodet är helt mörkt brunt och så kommer det jättemycket, jag försökte googla varför det är brunt men det står bara att det är om det kommer klite mensblod. Men jag blöder jättemycket och blodet är mörkt brunt. Är det farligt? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.03.2024
Hej,
Jag tror inte att det är farligt. Mensens färg kan variera från en gång till en annan, men också från en dag till en annan. Vilken färg mensen har beror dels på vad den består av (d.v.s. om det är bitar av slemhinna, blod eller slem) och hur lång tid det tar för blodet att komma ut ur kroppen (d.v.s. hur mycket det hinner oxidera).
Om du skulle få feber, väldigt ont eller din blödning luktar starkt så skall du diskutera saken med t.ex. din skolhälsovårdare, bernmorskan på preventivrådgivningen eller en läkare - men så länge det känns "normalt" så behöver du inte oroa dig även om mensen är rikligare än normalt. Du har så pass nyligen börjat ha mens att det ännu kan vara svårt att veta vad som är "normalt" för just dig, så det kan vara bra att anteckna i en kalender eller en mens-app så är det lättare att se mönster i hur mensen fungerar för just dig.
Kram,
Tessi