Något fel med mensen
31.03.2024
Hej! Jag har haft mens i ca 3 och ett halvt år. Riktigt i början när jag hade mens verkade allt bra och den var regelbunden. Sedan kom det flera månader då jag i princip hade mens varje dag fast den inte var så kraftig.
Jag hade inte haft mens på nästan 4 månader förens jag fick den för några dagar sedan. Min mens är alltså väldigt oregelbunden och jag vet aldrig vad jag ska förvänta mig. Dom senaste gångerna har jag haft väldigt kraftigt flöde, iallafall jämfört med vad jag varit med om tidigare. Jag har inte kunnat sova genom hela natten utan att vakna ett par gånger av att bindan har läckt. Jag använder den största bindan som kan suga upp mest på natten och ändå räcker det inte. Jag är väldigt nervös när min mens kommer och vill inte gå till skolan eftersom det inte känns som om jag kan hantera mitt flöde fast hur mycket skydd jag använder.
Nu går jag in på detalj här men jag har också hela tiden sånadär ”blood clots” (vet inte vad det heter på svenska). Dom är oftast ganska stora och det kommer bara fler och fler i ungefär 8 dagar medans jag har mens. Den största jag haft var kanske som halva min handflata. Det är sjukt obekvämt och det skrämmer mig för det här är ju inte normalt. Jag skulle helt ärligt önska att ”tie the tubes” för jag orkar inte mer men jag vet att jag inte bara kan göra det. Jag kan inte heller ta p-piller eftersom jag har migrän med aura och man då tydligen inte får ta de så jag ser ingen utväg från det här. Jag orkar inte leva såhär och jag vet inte vad jag ska göra.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.04.2024
Hej,
Jag förstår att det är jobbigt både att mensen är oregelbunden, och det att du blöder så rikligt nu då den kom. Jag tycker att du skall boka en tid till gynekolog så att du får diskutera saken och så att gynekologen kan undersöka dig och utesluta t.ex. endometrios. I sig är det inte ovanligt att man kan ha blodkoagel i sin mens, men den storlek på dem som du beskriver är ovanliga och de känns säkert både skrämmande och smärtsamma.
Kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun och boka tid till en gynekolog.
Kram,
Tessi