Något fel? (mens)
14.07.2014
Hej! Jag har snart haft min mens för den här månaden, men alltså blodet har aldrig varit rött. Det har bara varit brunt hela veckan och kommit ganska lite. Det är inte ens rött med i kisset. :o Är detta ens mens då det bara är brunt?
Oftast får jag lite mensvärk och det hade jag den dagen då det bruna började eller dagen innan, så det verkar ju vara mensen...
Kan det vara något fel?

Ungdomsinformatören Lena svarar
16.07.2014
Hej!
Nej, högst troligen är det inget fel på dig eller mensen. Det är helt normalt att ha brun mens ibland, du behöver inte oroa dig. Ibland kan man ha hela mens som är bruna, andra gånger har man bruna flytningar i början och i slutet av mensen eftersom man blöder mindre då.
Brun mens beror på att man blöder bara lite. När man blöder lite hinner blodet torka en del då det kommer i kontakt med syre på vägen ut och därför ser det brunt ut. Det bruna blodet betyder bara att det är blod som kommit i kontakt med luft och koagulerat så att det blivit brunt. Inget farligt alltså, utan helt normalt.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas tidigare svar om mens)