När kmr den!
01.07.2014
Hej! I höstas så sa min skolayster att jag hade växt mycket på kort tid vilket innebar att jag skulle få min första mens snart. Men nu har det gått mer än ett halvår och jag har nt fått den än. När tror ni stt jag kmr få den? Tjej som undrAr

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2014
Hej Tjej som undrAr!
Att veta när mensen kommer att komma första gången är nog omöjligt. En skolhälsovårdare kan kanske gissa en smula utgående från hur mycket av puberteten en tjej redan avklarat, på basen av erfarenheter av en maaassa andra tjejer hon sett genom åren - och så kan man gissa lite utgående från hur mamma, mostrar, storasystrar osv utvecklades - men det är bara gissningar, inte löften. Vi är alla olika och utvecklas i olika takt, så fastän till exempel mamma fick sin mens som 14-åring betyder det inte att dottern kommer att få den som 14-åring, chansen är bara lite större. Sedan beror det också på hur vi lever, alltså om vi bland annat äter ordentligt (så att vi inte är underviktiga eller har näringsbrist eller är kraftigt överviktiga), inte tränar för mycket (även att idrotta på elitnivå kan skjuta upp mensens början) och annars lever hälsosamt.
Så om du lever någorlunda hälsosamt och inte tex bantar, så kommer din mens när det är dags för den att komma! Det finns förprogrammerat i dina gener och går inte att påverka så att den skulle komma snabbare. Den kommer när den kommer och det är bara att försöka ha tålamod med den egna kroppen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott