När kommer min mens!?
26.05.2014
Hej, jag är en tjej på 12 år och är ganska mycket längre och mer utvecklad i kroppen än vad mina kompisar är och dem har fått sin mens men inte jag... Där i mot har jag fått rijäla (stav) flytningar och jag har haft det väldigt länge nu. Kan det vara mens utan blod? Jag skulle gärna vilja höra om nån har eller har haft likadant. Tack:) En orolig tjej

Ungdomsinformatören Lena svarar
28.05.2014
Hej En orolig tjej!
Ingen fara, det är helt normalt att du inte fått din mens ännu! Vi alla utvecklas i olika takt, och fastän du är längre och annars mera utvecklad än dina kompisar, har det inget att göra med när mensen börjar. Det lönar sig heller inte att jämföra sig själv till andra när det gäller utveckling, eftersom det är så individuellt hur och när tex. mensen börjar. För någon kan mensen börja när hon är 10 år, medan den för någon annan börjar först när hon är 17 år - och båda är lika normalt!
Du berättar att du fått flytningar och haft det länge. Flytningar är inte mens utan blod, utan flytningarna är kroppens sätt att hålla underlivet rent (tillsammans med könshåret). Men flytningarna är ett tecken på att du utvecklas som du ska och något som tjejerna ska få innan mensen börjar. Flytningar har man som kvinna hela livet ut.
Som sagt är det alltså helt normalt att din mens inte ännu börjat, det ända du kan göra nu är att vänta tålmodigt. (Du hinner nog ha många mens ännu!) Mensen kommer nog när det är menat. För att få lite vägvisning när din mens kunde börja, kan du fråga din mamma när hennes mens började. Ofta brukar tjejer få sin mens i samma ålder som deras mammor. Men ingen orsak att vara orolig alltså, allt är nog som det ska!
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas tidigare svar)