Ont i magen
16.02.2014
Hej, har haft ont i magen hela helgen nu och då menar jag hela. När jag vaknar mitt i natten så är det nästan omöjligt att somna p.g.a smärtorna. Det gör inte jätteont men det är ändå jobbigt. Jag har funderat om det kan ha nåt med mensen att göra? Jag har inte fått min första mens ännu.
Tacksam för svar!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.02.2014
Hej!
Det är svårt att veta vad magont beror på - det kan ju vara ett symptom på tusen olika saker. Mens är en av dem. Det kan ju vara så att din första mens är på kommande och det du känner nu är mensvärk. Många tjejer har mensvärk före mensen, inte bara under mensen.
Om din mens redan kommit: gratulerar! :D Om du fortfarande har ont - gå till skolhälsovårdaren och fundera med henne. Det kan ju hända att du har något annat symptom som du inte råkade nämna för oss, som skulle kunna förklara varför du har ont, och då kan kanske skolhälsovårdaren med hjälp av följdfrågor få fram det. Om det inte tar ont mera, så försök ändå följa med hur du mår och se ifall kroppen visar tecken på något utöver det vanliga.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna