oregelbunden mens
17.11.2013
Hej! Jag har haft min mens i ca 3 år, men den har alltid varit oregelbunden. Men nu är den 1 månad försenad. Jag har just börjat gymnasiet och har mycket med läxor och så, men jag har nog inte känt mej stressad och så... Så jag vet inte om det heller beror på stress. Sen började jag googla och såg att om man har utebliven mens kan det bero på Endometrios (hypokondriker som jag är). Men jag hoppas verkligen inte att jag har det. Så vad tror ni att de kan bero på? Kan jag behöva p-piller, och hur får man tag på dom? Snälla jag behöver verkligen inte hjälp! Väldigt rädd tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2013
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar, men vi har fått 274 frågor sedan 1.11 och det är total rusning just nu, så vi skriver så fingrarna värker :) Hoppas du haft tålamod med oss!
Ne, vännen, du har knappast något fysiskt fel! Det är ju ändå rätt vanligt att mensen hoppar över någon gång, oftast pga stress eller dåliga levnadsvanor (alldeles för lite näring, för lite sömn och liknande) - men det kan också bero på att hormonerna i kroppen utvecklas under puberteten. Då kan det hända att de förändrade hormonerna förändrar menstruationen för ett tag. Antingen återgår mensen såsmåningom till det normala eller så börjar den fungera på ett nytt sätt, tex mer regelbunden.
Så om du inte haft sex, så vänta tills nästa mens borde komma, på ett ungefär, och händer inget då så kan du boka en tid till kommunens/stadens preventivrådgivning för en kontroll. Troligen kommer de inte då ännu att kickstarta mensen med en hormonkur, tycker de brukar vänta tills mensen varit försvunnen i ett halvår innan de gör något. Men så att du åtminstone ska kunna slappna av och inte inbilla dig skräckscenarion (om du nu har tendens till hypokondri). Försök att inte jaga upp dig under tiden, för ju mer du oroar dig desto mer spänner kroppen sig undermedvetet och desto svårare får kroppen då att slappna av så att mensen ska kunna komma igång igen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)