Oregelbunden mens?
19.07.2014
Hej Decibel! Jag är lite orolig över min mens. Jag har bara haft den fyra gånger på 3 år. Första gången jag fick den var på sommaren före åttan (14), den andra gången nästan ett år senare en vecka före skolavslutningen (15) och den här två sista gångerna i nian fick den första i november tror jag det var och sedan då i december perfekt regelbundet och sen har jag inte haft någon mer mens. Kan det vara något jag borde kolla upp? Nu när jag har fyllt sexton? Och jag borde kanske lägga till att min vikt har sviktat ganska mycket under denhär tiden mellan 7-9 för min vän fick anorexia och jag mådde inte så bra just då så gick ner c. 5 kilo i åttan men har senare gått upp lite mer. Jag är 1.56 lång och väger 147. (Vägde c. 150 i sjuan) OroligtTjej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.07.2014
Hej, oroliga tjejen
Jag tycker nog att du ska kolla upp detta. Alla våra hälsovårdare har semester just nu men då jag läser vad de svarat på tidigare liknande frågor så skulle det nog vara bra om du bokade en tid till ditt Hvc eller om du ännu väntar någon vecka tills skolan börjar och börjar med att gå till skolhälsovårdaren. Du skriver inte om du varit på någon kontroll tidigare, men det skulle jag nog tro att de borde ha kallat dig till åtm en vanlig hälsogranskning under högstadietiden. Under de tre åren som du ändå haft mens så borde den nog ha kommit lite mera regelbundet.
Det kan mycket väl ha inverkat att din kompis mådde dåligt och du också, men även stress och om man tränar mycket kan göra att mensen uteblir.
Boka en tid till kontroll så du inte behöver gå och fundera över detta. Det finns olika metoder bla p-piller eller andra hormonpreparat som de kan rekommendera att du tar för att få mensen reglbunden.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna