orolig
16.12.2013
Hejsan,
Paranoid flicka här hej. jag började äta yaz p-piller för lite mer än ett år sedan, men för drygt en månad sen så bytte jag till gestinyl.
Efter mitt sista placebo piller började jag direkt (dvs dagen efter) med gestinyl p-piller (dessa piller har vad jag har förstått samma innehåll i alla piller, så det ska inte ha någon skillnad viket piller man tar).
så direkt från första gestinyl dag så räknade jag med att jag har skydd och har haft oskyddat väldigt ofta sen dess.
Nu tog jag sista gestinyl pillret på den här kartan i fredags (idag måndag) så nu ska jag ha en pillerfri vecka för att sen igen på lördag börja med ny karta.
Så jag borde väl få min mens när som helst.
Simpelt, joo, men jag är paranoid! Borde kanske nämna att på sista yaz kartan så åt jag en veckas antibiotika kur och använde extra skydd "bara för säkerthets skull".
Nu har det som sagt gått ett par dagar utan piller, men jag är så orolig just eftersom jag bytte p-piller och är orolig att jag borde haft något extra skydd eller nått. Men ALLA sjuksköterskor och farmaceuter som jag frågat har sagt att jag inte behöver.
men jag är SÅ orolig. Finns det någon risk för att jag är gravid? ty
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
17.12.2013
Hej!
Vi kan absolut också garantera att du inte är gravid och att du har varit skyddad mot graviditet hela tiden nu. Men för att du riktigt säkert ska kunna lita på svaret och slappna av, så har vi skickat din fråga till barnmorskan/sexualrådgivaren Kristiina, som "jobbar nuförtiden på urologiska polikliniken vid VCS, tidigare vid Malax-Korsnäs mödrarådgivning, även jobbat på gynekologiska avdelningen vid Vasa Centralsjukhus, har 12 års arbetserfarenhet som barnmorska." (enligt infon om henne i vår expert-lista), så att hon kan bekräfta vårt svar :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena
Hejsan!
Du har gjort allt precis rätt! Ingen fara. Det var superfint att under antibiotikakuren du använde extra skydd. Då man byter p-pillersort, så kan det ibland rådda till lite med mensen, så att den kan komma olika tider ett par första gånger. Det jämnar nog ut sig snabbt.
Om detta händer, behöver du definitivt inte oroa dig, fortsätter bara som normalt.
Ibland om man riktigt är orolig, kan mensen lämna bort också, eller vara annorlunda än vanligt, bara så du vet, men det är inte heller farligt.
God Jul på Dig :)
mvh, barnmorska/sexualrådgivare Kristiina