Ovanligt lång mens
16.10.2014
Hej! Jag har tagit p-piller i ca 4 år och har aldrig haft problem med de fören nyligen. De är nämligen så att när jag äter p-piller över min mensperiod (för att slippa mensen) och sedan skulle glömma att ta ett p-piller en dag då får jag mens direkt och den sitter i hur länge som helst!
Har haft i ca 16 dagar nu och ibland så verkar de som att den håller på att sluta men sedan helt plötsligt så börjar de blöda igen.. Är otroligt störande och undrar vad felet egentligen är..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.10.2014
Hej.
Att ha lång och riklig mens är en av de vanligaste orsakerna till att kvinnor besöker gynekolog, så du är inte alls onormal på något sätt, men jag förstår att det är en verkligt klen tröst då du haft mens i 16 dagar.
Eftersom du äter dina piller i "ett sträck" utan pauser så utgår jag ifrån att du har talat med din läkare/gynekolog om problemet. Om ni INTE har talat om din långa mens så rekommenderar jag att du skall kontakta din gynekolog så att hen får fundera över om det skulle finnas något bättre alternativ för dig. Risken med att blöda så länge som du nu har gjort är ju att du kan bli trött och svag då ditt hemoglobin sjunker. Jag antar att du har varit på gyn. undersökning där de har kontrollerat att allting i övrigt ser normalt ut i din livmoder?
Jag tycker egentligen att du i vilket fall som helst skulle kontakta din läakre/gynekolog och diskutera saken med hen. Vem som helst förstår att det är jättetungt att ha mens så länge, och om det skulle finnas någon annan metod som skulle fungera bättre så kunde det kanske vara värt ett försök.
Vänliga hälsningar
Tessi