P-Piller
08.07.2023
Hej, jag är 18 år och jag har precis börjat med p-piller. Det stod att man kunde börja med p-piller när som helst i cykel, så jag började ca 6 dagar innan mensen. Nu ska jag få min mens vilken dag som helst och undrar om den kommer komma som vanligt trots att jag börjat med p-piller, eller om den kommer skjutas upp. Jag ska på semester och vill inte få mens där. Fråga?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2023
Hej,
Det är egenligen omöjligt att svara på om du kommer att få mens som vanligt eller inte nu då du började med dina piller mitt i en pågående cykel. Mer sannolikt är kanske att du inte får det eftersom hormonerna i pillren brukar göra att slemhinnan inte stöts ut innan man tar pausen, men eftersom det är första kartan av dina piller så vet vi inte heller hur just du reagerar på dem.
Jag förstår att du inte alls skulle vilja ha mens under din semester, så vi kan hoppas på att pillren håller kvar slemhinnan tills du tar paus (sockerpillren) och får din tömningsblödning. Men det är som sagt möjligt att du ändå får mens eller att du får mellanblödningar eftersom kroppen inte ännu är van vid pillren. Så ta med dig mensskydd på semestern för säkerhets skull.
Hoppas att du får en fin semester!
Kram,
Tessi