p piller
19.04.2014
Hej nu e de så att ja sko vila böri me p piller eftersom min mor tjatar på mig att ja måst börja me di. Men bor själv i xx så vart ska ja vända mig då? Å kommer ja få de fast ja int har pojkvän?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2014
Hej!
Först: förlåt för att du fått vänta på svar, här är bara så hiiimla rusning på frågor just nu.
För att få ett hormonellt preventivmedel ska du fara till kommunens preventivrådgivning/familjeplanering som finns vid huvudhälsocentralen. Du hittar kontaktuppgifter på kommunens hemsidor (skriv fast preventivrådginving i sökfönstret där så slipper du klicka en massa). Ring bara och beställ tid och säg att du vill börja med ett hormonellt preventivmedel.
Du behöver INTE ha en fast pojkvän eller ett aktivt sexliv för att få preventivmedel, du behöver inte motivera alls varför du vill ha det. Det finns ju också en hel del tjejer som använder preventivmedel för att tex få mindre finnar, mindre mensvärk, mer regelbunden mens eller mera sparsam mens också, inte alla som tex äter p-piller har ens sex. Men hälsovårdaren/barnmorskan där kanske nog frågar om du har ett regelbundet sexliv ändå, bara för att det är en av de faktorer som eventuellt kan påverka vilken typ av preventivmedel som passar just dig. Se, p-piller är ju inte alls det enda alternativet, det finns många andra preventivmetoder och kanske någon annan passar dig bäst (p-piller hör till de starkare sorterna som oftare ger biverkningar)? På preventivrådgivningen kan du få fakta om dem alla och du kan annars också läsa om en maaassa olika sorters preventivmedel här på Decibel - det råkar vara månadens tema ännu den här månaden (och finns sedan under Information->Kärlek&sex).
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna