P-piller och mens
06.02.2023
Hej! Hur länge kan det ta för mensen att komma igång igen efter att man slutat ta p-piller? Slutade för två månader sedan och har inte ännu fått en vanlig mens. T

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2023
Hej,
Det är jättesvårt att ge något exakt svar på din fråga eftersom det är väldigt individuellt. För många kommer mensen igång av sig själv direkt - men för andra tar det ett tag. Det spelar också stor roll hur regelbunden mensen har varit innan man började med p-piller. Om din mens redan då var oregelbunden så är det inte alls konstigt om den fortfarande är det - och då behöver du egentligen inte oroa dig heller. Även om jag förstås förstår att det skulle vara lättare om mensen helt enkelt kom regelbundet.
Oftast brukar man inte börja undersöka varför mensen är borta förrän den har varit försvunnen i över 6 månader, eftersom det är så vanligt att det händer. Men i ditt fall är det förstås lite annorlunda då du har ätit piller och sedan slutat, så du kan alldeles bra kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem. Så får de ta ställning till om du skulle behöva starta mensen med mediciner eller om du bara skall vänta.
Om du är sexuellt aktiv och inte vill bli gravid skall du förstås skydda dig med t.ex. kondom, och jag förstår att det då känns viktigt att mensen skulle komma så att du fick ett "kvitto" på att du inte är gravid. Men försök att vara noga med preventivmedel ifall du har penetrativt sex så behöver du inte stressa. Om du inte har penetrativt vaginalt sex så behöver du inte oroa dig.
Kram
Tessi