Påväg elr?!
19.02.2014
Har inte fått mens ennu trots att jag är 14 år. Hade rosa/röda ganska utspädda flytningar för någon månad sedan betyder det att mensen är påväg eller? Har väldigt mkt flytningar nästan hela tiden och har haft det i något år nu.Min syster fick det då hon var 14. Undrar när den kan tänkas börja?!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.02.2014
Hej!
Visst låter det som att mensen nog är på kommande snart - de blodblandade flytningarna tyder på det. Såvida du inte skadat dig, vilket är ovanligt, så är det nog ett tecken på att mensen snart börjar. Men det är omöjligt att veta om "snart" är nästa vecka eller om tre månader, eftersom mensen ofta är väldigt oregelbunden och oberäknelig i början. Det är vanligt att man kanske får sin första mens, men nästa kommer först ett halvår senare.
Så tyvärr, något mera säkert kan ingen säga, den kommer när generna har "förprogrammerat" den att komma! Det är bara att ha tålamod och sätta ett binda i väskan för säkerhets skull!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott