Påverkar träning mensen?
01.07.2023
Hej! Jag har inte fått mens än, min kompis sa att det skulle kunna vara för att jag tränar så mycket. Kan det påverka? Jag har aldrig hört talas om det från någon annan så blir lite fundersam. Själv tränar jag en hel del, förmodligen mer än de flesta i min ålder. Alla mina vänner har redan fått den och undrar om träning skulle kunna göra så att den kommer senare. Tack på förhand! ??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2023
Hej,
Din kompis har helt rätt. Det är vanligt att mensen kommer igång senare om man tränar mycket. Det är omöjligt att ge någon exakt siffra på individnivå hur mycket senare den börjar, men generellt brukar man tala om att utvecklingen försenas med ungefär ett år. Men det finns förstås många olika saker som påverkar, t.ex. din kroppsvikt och dina vanor i största allmänhet.
Om man tränar mycket och även i övrigt är smal så är det helt normalt att det kan dröja längre innan mensen kommer igång, men med tanke på din ålder så är det många andra också som inte har fått sin mens ännu. Försök tänka på att äta tillräckligt och att även ge dig själv tid att vila - då har din kropp goda förutsättningar att utvecklas normalt.
Kram,
Tessi