Plötsligt hemsk mensvärk
11.03.2015
Hej!
Jag fick mens när jag gick på sexan. Och jag har inte haft särskilt ont i magen, tills nu.
Förra månaden hade jag nästan en outhärdlig mensvärk i ungefär två timmar. Jag hade aldrig haft sådan smärta förut. (tror jag)
Igår fick jag min mens igen, och hade nog ganska jobbig mensvärk, men inte lika tufft som förra månaden.
Varför tog det så hemskt ont i februari? Och är det något fel eftersom jag plötsligt har så jobbig mensvärk när jag nästan inte hade alls ont för något år sedan?
Tack på förhand!!
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.03.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan
Tråkigt att höra att du nu fått mensvärk. När det gäller mensvärk och mensmängd så kan den för endel kvinnor variera mycket
från gång till gång. Man märker att ibland går mensen förbi utan värre bekymmer och ibland blöder man mera och har mera värk.
Rätt många kvinnor känner mensvärk, den kan vara i nedre magen eller ryggen och kan stråla mot benen. Den kan börja några dagar innan blödningen
kommer eller starta i samband med blödningen. Många känner det som kramper, den kan ibland vara så hård att man kanske har svårt för att
fungera normalt, gå till skolan och jobbet.
Att få mensvärk som du nu fått behöver inte betyda att något är fel. Försök i fortsättningen att ta in en värktablett genast du börjar känna av smärtan, det går bra
att prova med receptfria värkmediciner från apoteket. Prova också att sätta en varm dyna på magen eller att gå ut och promenera. Värme och motion lindrar många gånger smärtan. I framtiden kan du också få hjälp mot smärtan av p-piller.
Du behöver inte oroa dej för mensvärken, så länge som du har regelbunden mens och inga mellanblödningar mellan menserna. Följ med nu och ta kontakt med läkare eller
familjeplaneringen (för eventuellt p-piller) om smärtan fortsätter/blir värre eller börjar hålla på längre tid. Ibland kan ens livssituation påverka mensen negativt, tex om man har mycket skolstress.
MVH Eva-Maria, hälsovårdare, Ungdomsliv.fi
Vår samarbetspartner Ungdomsliv.fi har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsliv.fi Frågor -tjänsten.