PMS?
22.02.2023
Hej! Hur vet man om man har PMS eller om det är "livet" som gör att man mår som man mår? Jag fick mens igår och har varit oerhört lättretlig och orolig den senaste veckan. Dagen då jag fick min mens förra månaden var jag också jätteirriterad. Det finns saker som triggat igång irritationen och frustrationen, men hur vet jag om det bara är det eller om det också är PMS? Jag har aldrig riktigt haft PMS tidigare vad jag vet så jag vet inte riktigt hur det kan kännas. Jag är 26 år. M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.02.2023
Hej,
Precis som du skriver så är det inte alltid lätt att veta vad som är vad, vilken irritation och vilka tankar som "bara" beror på PMS och vilka som är "verkliga". Då menar jag givetvis inte att de tankar man har eller de saker man t.ex. är ledsen eller stressad över då man har PMS inte skulle vara "verkliga", men då man har PMS är det lätt hänt att man är mer känslig och att vissa saker känns jobbigare än de skulle göra annars.
Det finns nog inget helt exakt sätt att ta reda på vad som beror på PMS och vad som är "någonting annat", men ett sätt kunde vara dels att du antecknar vilka dagar du känner dig extra nere för att se om det finns ett samband med när din PMS infaller. I vissa mens-appar på telefonen är det väldigt lätt att anteckna och följa med. Det du också kan göra är att skriva en lista på vilka dina tankar är just nu. D.v.s. en lista på de saker som gör dig ledsen/irriterad/arg. Om t.ex. en vecka då din PMS borde vara över så kan du ta fram listan igen och försöka känna efter om de saker du antecknat fortfarande känns lika svåra, och sedan tar du fram samma lista igen nästa gång du har PMS och känner efter pånytt. Ibland kan man då märka att det finns ett mönster i sättet man tänker, att det finns vissa specifika tankar eller känslor som dyker upp enbart då man har PMS, och att samma tanke kanske inte alls gör en provocerad, arg eller ledsen i normala fall. (Sen är det förstås en helt annan sak om det att man varje månad då man har PMS blir provocerad av en viss tanke om det innebär att man ändå borde göra någonting för att förändra saken - men det beror ju helt på vilken typ av tanke det är.)
Med tanke på din ålder så låter det inte alls konstigt eller ovanligt att man börjar känna av sin PMS, och där är det kanske inte heller så lätt att veta om det beror på att åldern påverkar hormonerna eller helt enkelt för att man känner sin kropp bättre ju äldre man blir och att man då blir bättre på att se samband.
Olika människor fungerar på olika sätt, men att skriva ner sina tankar eller att våga tala om dem högt med någon man litar på är effektiva sätt att rensa huvudet, och vid behov kan du alltid ta upp saken med en barnmorska eller gynekolog.
Kram,
Tessi