Problem!
22.01.2015
Hej! Nu är det så att jag är orolig över att jag är gravid. Hjälp! Jag hade sex i September och har nog haft mens sedan det, senast den sjätte December. Men nu har jag inte fått den ännu? Jag har oregelbunden mens men den brukar nog komma varje månad ändå? Jag har just varit en månad utomlands och min diet där ändrades helt. Jag har nyligen just börjat ett nytt jobb och återigen har mitt sätt att äta ändrats helt. Kan detta vara orsaken? Jag är orolig, och det kanske låter naivt att tro att jag är gravid. Skriv gärna ett snabbt svar! Tack för allt fint arbete ni gör! Oroligungkvinna

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej Oroligungkvinna! Om jag förstår dej rätt så har du senast haft sex i september och sedan dess haft normala mensperioder - nomala intevaller för dej - ända tills i december. Men ingen mens sedan 6/12?
Du berättar att din mens alltid har varit oregelbunden, att din diet har förändrats och att du börjat nytt jobb. Jag är nog rätt säker på att du inte är gravid! Speciellt om du inte har haft oskyddat samlag sedan 6/12... Hormonerna kan lätt börja dansa tango med en när man förändrar sin livsstil ex resa, nytt jobb, viktförändring. Extra känslig är ofta just sådana personer som inte har en regelbunden mens från tidigare. Man kan nog vänta upp till 3 månader på mensen innan man börjar göra någonting.
Men ifall du har haft samlag efter din senaste mens behöver du såklart ta ett graviditetstest. Det kan du läsa mera om här.
Hör gärna av dej igen om jag kan vara till hjälp.
Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare
Hej!
Tack för din fråga. Lättaste sättet att få veta om man är gravid är att ta ett graviditetstest, då får man svaret. Man kan köpa ett på apotek. Priserna ligger mellan 4€- 20 € (källa yliopistonapteekki.fi).
Du kan också lämna in ett graviditetstest till hälsovårdcentralen eller då kan du konsultera studenthälsovårdaren ifall du studerar.
Du skriver att du har haft många förändringar i ditt liv och din menscirkulation är oregelbunden. Ibland kan det vara så att menscirkulationen rubbas av olika omständigheter i ens liv, t.ex stress. Du kan gott och väl göra en graviditetstest så behöver du inte leva i oron om du är gravid eller inte. Du kunde också besöka en gynekolog för att konsultera oregelbunda mensen.
Det är viktigt att ta vara på sin hälsa och regelbundna besök hos gynekolog hör till för kvinnor som tar hand om sig själva.
Ha det gott och sköt om dig!
Tiina P - Reimari.info