resa med mens
25.10.2013
Hej! Deta kommer att låta underligt men jag får allti mens samma dag som jag ska fara någonstans. Allti när vi far utomlands så får jag mens, jag reste till grekland i sommras och då hade jag haft mens redan veckan före men endå fick jag mens i gen på grekland. Det är också då jag och mina vänner far med t.ex buss till vasa och med båt till umeå och är där en dag så har jag alltid mens. Det är jätte jobbigt att resa med mens vad ska jag göra? och varför hender det såhär? vill resa utan mens

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.10.2013
Hej, som en liten tröst kan vi säga att detta tyder på att du har ett mycket innehållsrikt liv, det händer en massa i ditt liv hela tiden. Det kan hända att du på något sätt sätter samman mensen med resor, på något sätt så verkar det som att du ALLTID får mens just när du är på resa. Men jag tror ju inte att du har oftare mens än någon annan, det är nog säkert mest att du märker av det då det råkar sammanfalla med en resa. Du tänker inte på att du har mens en vanlig trist vecka i skolan :)
Men man kan ju också spänna sig och bli nervös så att man framkallar mens, fast det kanske inte skulle vara dags. Kanske du har lätt att jaga upp dig, eller att du är välldigt uppspelt och stressad när du ska iväg någonstans. Det finns ju nog tabletter som man kan skjuta upp sin mens med. De heter Primolut och ska skrivas ut av en läkare. Man får använda högst två veckor i följd. Men på det sättet kan man ändå lite kontrollera sin mens så att den inta alltid kommer jätte olämpligt. Det är kanske ok om du är med kompisar på en Umeå resa, men i tex Grekland vill man ju kunna simma och sola utan att behöva vara rädd att få mens. Man får heller inte missbruka Primolut och använda det mer eller mindre hela tiden. Det är ett hormonpreparat och råddar nog till hela menscykeln lite, så det är mycket viktigt att man följer föreskifterna då man tar det.
Menkopp kan ju vara ett annat bra alternativ, vi har skrivit en del om det här.
Tampong är ett annat bra mens skydd som hjälper en att leva nästan som vanligt fast man har mens.
Om du vet med dig att du ofta jagar upp dig när du ska på en resa, försök att ta det lite lugnare, det är inte hela världen fast man har mens på en resa. Tråkigt kan det vara, visst. Men det är ju också et tecekn på att ud är frisk och kan få barn sen en dag i framtiden.
Hoppas du kan hitta hjälp av menskopp, tampong eller Primolut nån gång ibland.
Kram från ungdomsinformatören Sanna