Rubbad cykel?
02.09.2014
Hej!
Min mens har alltid varit väldigt oregelbunden men den senaste tiden har den varit väldigt regelbunden. Skulle ha mens i slutet på augusti men fast ej fått någon ännu.
Risk för graviditet är ju självklart men undrar om menscykeln kan rubbas pga nattarbete? Började jobba natt under mitten på augusiti.
Tacksam för svar :)
Md

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2014
Hej.
Som du vet är det inte alls ovanligt att mensen kan vara oregelbunden ibland, precis som den kan ändra i färg och konsistens utan att någonting behöver vara "fel". Ibland beror det på att man stressat mer än vanligt att mensen blir hoppig, men jag tror även, precis som du säger, att det kan inverka att du har börjat vaka på nätterna. Att mitt i allt ändra på sin dygnsrytm är en påfrestning för kroppen och det är bara naturligt att det märks på något sätt. Det behöver dock inte betyda att din mens kommer att vara oregebunden i fortsättningen också - det kan hända att det var bara denna gång och att cykeln sedan blir regelbunden igen.
Det enda du egentligen kan, och behöver göra, är att följa med situationen.
Vänliga hälsningar
Tessi