Simmhallen :o
06.11.2013
Hellooo!! Skall till simmhallen nu. på Måndag, Har räknat att min mens börjar typ denna vecka.. Vet inte vad jag ska säga.. Skall jag gå fram till min Lärare -Hej jag har mens... Är så .. rädd..orolig, ska jag säga att mamma skriver en lapp. men det blir också pinigt. Snälla Vad ska jag göra!!!?? SVara snabbt!!!! Baanaaaaner

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
07.11.2013
Hej banaaaaner!
Lugn, vännen, ingen fara! Att ha mens är absolut ingenting att skämmas för! Det är ungefär som att skämmas för att man är förkyld eller behöver gå på WC - totalt onödigt att tycka att det är pinsamt! Men visst förstår vi att det kan kännas lite skamset i början, när man nyligen fått mens. Ovant och konstigt och som om man borde hålla det hemligt. Kanske för att man inte vet att större delen av klassens tjejer också fått mens, kanske för att de där omogna killarna på klassen fortfarande tycker att det är något märkvärdigt. Men det är alltså något fullt naturligt och något som alla tjejer kommer att ha år ut och år in, så det är bara att väja sig. Och minnas den stora sanningen om att ju mer pinsamt DU tycker att det är, desto mer pinsamt kommer det att kännas, desto mer syns det på dig att du tycker det är pinsamt och desto mer kommer andra att tro att det är pinsamt. Så låtsas du bara som att det regnar, så kommer inte andra heller att tycka att det är något att bry sig om. "Vaddå, har du aldrig hört om mens förr, din barnrumpa?", så faller eventuella retsamma kommentarer platt till marken!
Nu är det ju så att man faktiskt KAN simma fastän man har mens! Det finns inget du inte kan göra när du har mens - såvida du inte har så mycket mensvärk att du viker dig dubbel och spyr av smärtan eller får migrän av den eller liknande, vilket vissa tjejer faktiskt har. DE kan vara borta från gympan, men inte bara för att man har lite blod i bindan. Se, det finns två mensskydd du kan simma med. Du kan använda tampong när du simmar, så länge du byter den direkt när du kommer tillbaka till omklädningsrummet. Tamponger har den nackdelen att de suger i sig vätska även från poolen, havet, bassängen, badkaret osv och då kan det finnas bakterier i det vattnet som inte hör hemma i slidan. Därför måste man byta tampong när man kommit upp ur vattnet och annars minst var 4-5:e timme.
Det andra mensskyddet kan du nästan glömma att finns där, så pålitligt är det: menskoppen. Menskoppen är en liten kopp av silikon som man för upp i slidan och så hålls den på plats där både av musklerna och av vakuumet i slidan. Den läcker inte och den släpper inte in vatten med bakterier i och du behöver inte tömma den när du stiger upp ur bassängen om den inte råkar vara full av blod. Menskoppen tömmer man och tvättar med tvål och varmvatten och sätter in igen med 12 timmars mellanrum, eller när den är full om man har mycket mens just den dagen. Den är det mest hygieniska och ekonomiska och ekologiska menskyddet som mänskligheten hittat på hittills! Kostar ca 35 euro på apoteket, i eko-shoppar eller på nätet och håller i upp till 10 ÅR! Vi rekommenderar den definitivt!
Nu har du ju tur att det är först på måndag ni ska till simhallen, så nu hinner du pröva både tampong och menskopp innan dess. Det brukar ta några försök innan man riktigt blir kompis med någon av dem, men när man väl får in knixen, så går det som en dans att använda dem. Försök att slappna av i hela nedre delen av kroppen när du för in tampongen/menskoppen och lägg lite vaselin eller babyolja eller något parfymfritt och glidande på om de krånglar. Är man nervös blir man definitivt för spänd i bäckenbottenmusklerna och då kan det göra lite ont, samma om man har en trång slidkrans (kallades förr mödomshinna, men är ett ringformat veck ett par centimeter upp i slidan som har ett hål i mitten som mensblodet rinner ut igenom). Men det går nog bara man slappnar av och inte tar stress för det.
Lyckas du inte få in knixen med tampongen/menskoppen den här mensen, så är det bara att säga som det är åt simläraren. Hon(/han) blir säkert lugnad av att höra att du faktiskt prövat med tampong/menskopp och tror då absolut inte att du bara försöker slippa undan simningen. Gympalärare är vana att höra tusen olika ursäkter bla av tjejer med så mycket komplex för sina kroppar att de inte vill visa sig i simdräkt/bikini. Så då får du ingen plump i protokollet heller - och du kan ju erbjuda dig att gå ut och gå under tiden om du inte vill sitta och titta på när de andra simmar (ifall du är rädd för pekande finger på Mens-tjejen - men det ska du alltså inte behöva vara!)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena