skjuta upp mensen?
21.01.2015
Hejsan! Finns det ett piller som kan skjuta upp mensen för ett litet tag? funkar p piller så? och finns det något annat piller än det isåfall? måste man gå till läkare elr finns det vid apoteket? får man köpa ut det utan att ha en förälder närvarande? fundersam

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.01.2015
Hejsan fundersam! Du berättar inte för hur länge du behöver skjuta upp mensen. Men med receptbelagda Primolut N tabletterna kan man skjuta upp mensen i max 14 dagar. Primolut N skrivs ut av barnmorska/läkare i de flesta fall efter att en normal gynekologisk undersökning har gjorts. Vanligaste orsaken till att man behöver flytta fram mensen är en resa. Vid apoteket hämtar man sedan ut sin medicin med fpa-kortet. Förälder behöver inte närvara.
Skolhälsovårdaren kan säkert hjälpa dej ifall du behöver flytta mensen för en resa.
Ett annat alternativ som man kan göra tillfälligtvis om man använder p-piller eller p-ring är att man fortsätter på nästa karta/ring utan paus. Då flyttas ju mensen 3 veckor framåt. Men det här är inget som man rekommenderar att man gör regelbundet utan endast vid nödfall.
Mens kan man ju ha rätt obemärkt om man använder tamponger eller menskopp men de kräver lite övning på förhand. Menskoppen kan du läsa mera om här.
Med vänlig hälsning,    Annika       barnmorska - hälsovårdare