Släppa fram mens
06.02.2024
Hej,
Jag har ätit minipiller i ungefär 2-3 år och har inte haft mens på över ett år pga minipillrena. Undrar om jag skulle behöva släppa fram mensen alltså pausa med pillrena för att släppa fram den eller kan jag bara fortsätta som vanligt? Undrar bara om det är dåligt att aldrig släppa fram den. Tycker det är så skönt att inte behöva ha mens. Tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2024
Hej,
Nej, du behöver inte ta paus med dina piller för att "släppa fram mensen". Det är snarare en nackdel än en fördel att ta pauser med sina piller eftersom det då pånytt ökar risken för t.ex. blodpropp då man sedan börjar med pillren igen. Du skriver att du nu har ätit dina minipiller i 2-3 år, så i nuläget borde risken för blodpropp vara på samma nivå som för alla andra friska människor, men det är precis då man inleder användningen som risken ökar.
Påverkan av pillren är den samma oavsett om man har blödningar eller inte, så det finns således inget behov av att sluta bara för att framkalla en blödning.
Kram,
Tessi