Svälla upp?
29.01.2014
Hej! Jag har för länge sedan läst något om att man kan svälla upp, eller till och med gå upp något kilo just före mensen och några dagar in på mensen. Stämmer det? Jag tycker själv att jag gör det varje gång, och det känns så otroligt jobbigt.
Vad beror detta på? Om det nu är sant. Tack på förhand. Tjockis

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
04.02.2014
Hej!
Det du har läst är nog helt sant. En stor del av kvinnorna upplever en svälld känsla dagarna innan och ofta också i början av mensen. Svullnaden märks oftast speciellt på magen och brösten. Viktökningen beror på att kroppen samlar på sig vätska innan och under menstruationen och svullnaden orsakas också av att livmodern gör sig redo för att släppa menstruationsblodet.
Oftast minskar överlopps vätskan och blodet före den tredje menstruationsdagen, vilket gör att också svullnadskänslan avtar. Det är alltså helt vanligt att man ökar lite i vikt under mensen och att man känner sig svälld - det beror helt klart på hormonerna.
Om du vill försöka minska på svullnadskänslan kan du röra på dig och motionera, dricka vatten och äta mindre salt. Ät helst också fibrer så att din tarm fungerar som vanligt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott