Svar slem/skit
11.02.2014
Hej!
Jag har haft flytningar ganska länge. Har inte fått mens ännu. De senaste dagarna har det typ varit nått svart slem liknar typ skit. Vad är det är det mens eller vad är det är såå orolig!!! Är det normalt elr??????

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.02.2014
Hej!
Vet du, det kanske var mens, men sådant blod som kommit i kontakt med luft så att det koagulerat (du vet som gammalt blod gör tex i en sårskorpa, det blir brunt och sedan väldigt mörkt). Såvida det faktiskt inte var något som kommit ur ändtarmen, alltså skit, så är det troligen den första mensen. Det är mycket möjligt att den nu, under de här dagarna sedan du skrev, blivit rödare och mera mens-aktig, men det händer också att första mensen är just så där konstig och liksom inte blir till något. Nästa mens som kommer kan vara ordentligare - men det kan hända att den inte kommer nästa månader utan kanske först om ett par månader eller till och med ett halvår. Kroppen brukar inte komma igång så där på en gång som en maskin, utan den brukar ofta börja med lite falsk-starter och underligheter. Såsmåningom blir mensen mera regelbunden och "normal".
(Den enda andra tänkbara förklaringen är att det är blod från ett litet sår i slidan - sådana kan man få ifall man tex onanerat för hårt, även om det är ovanligt. Man förstår nog själv att inte göra något som gör ont.)
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar över!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott