Svara fort snälla
12.12.2013
Hej kan du hjälpa mig med mina frågor jag skulle få mens den 9 december men jag fick inte det jag födde för 3 månader sen men efter 2 månaders sen så Hade jag börjat med diet har gått ner 9 kg så jag har mensvärk kan man få mensvärk och har fått finar om mensen är utebliven och hur kan man få mensen så fort ? Gj.s

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2013
Hej.
Det är vanligt att mensen är oregelbunden efter graviditet och förlossning, ibland kan mensen, precis som för dig, komma snabbt efter förlossningen, men det är också vanligt att den sedan är ordentligt oregelbunden eller uteblir helt ett tag, i all synnerhet om man ammar. Hur och när mensen börjar efter förlossningen är väldigt individuellt. Det du kanske borde försäkra dig om är att du inte är gravid pånytt, och att du använder preventivmedel eftersom man kan bli gravid trots att mensen inte kommit igång "ordentligt" och trots att man ammar.
Du skriver att du har gått ner i vikt 9kg på två månader, vilket ju också kan påverka mensen. Jag förstår om det känns som att du snabbt vill bli av med graviditetsvikten, men jag tycker ändå att du skall vara lite försiktig med att gå ner i vikt för mycket och för fort. Huvudsaken är ju att du och babyn mår bra, inte att du blir av med graviditetsvikten så fort som möjligt.
Det kan nog ta en stund innan din kropp har "återhämtat" sig från graviditeten och förlossningen, så det skulle nästan vara ovanligare om din mens redan efter 3 månader skulle ha börjat pånytt och blivit regelbunden. Lite "mensvärk" kan nog vara normalt, även om själva mensen uteblir, livmodern har ju varit med om ganska mycket. Finnar är ganska vanliga efter graviditet och förlossning och beror antagligen på att din hormonproduktion ändrar. Det är nog bara att följa med situationen och ha lite tålamod, och är det någonting du funderar över kan du alltid tala med hälsovårdaren på barnrådgivningen, de är vana att svara på frågor som rör mammornas hälsa också.
hälsningar
Tessi