Svart??
10.11.2013
Jag är en tjej på 13 som snart har haft mensen i ett år, jag fick den i våras första gången sen så hade den ett uppehåll hela sommaren alltså 6månader! Sen nu i Augusti så började den som vanligt bara helt plötsligt, sedan har jag haft att den kommer efter 28-30 igen, men nu helt plötsligt så kom den 3 dagar för sent! Och den är svart!!! Jag undrar om den kan vara svart? Det ser läskigt ut och jag vill inte ha det, men de med att den är sen kanske kan bero på att jag har varit ganska stressad senaste tiden?
Jätte tacksam för svar ni är bäst! <3 Lite rädd!?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.11.2013
Hej Lite rädd!
Och tack för berömmet! Vi skulle ha svarat snabbare på din fråga eftersom vi hörde att du var orolig, men här är så många frågor just nu av så många oroliga );
Men förhoppningsvis så har din mens redan blivit lite rödare eller kanske redan är slut för den här månaden? Hur som helst är svart eller mörkbrun mens inget farligt alls. Det är bara så att det röda blodet kommit i kontakt med syre och och koagulerat och alltså blivit gammalt på samma sätt som det blir det i en sårskorpa. Kanske ni redan talat om det här på biologitimmen i skolan? Det ser lite underligt ut men det är alltså inget fel på blodet och inget fel på dig. Ofta blir det som sagt mera rött igen efter någon dag. Ibland kan det också komma klumpar i mensblodet, större eller mindre slemmiga klöntar, och det är heller inget farligt. Det är då bitar av slemhinnan som blodet fanns i inuti livmodern innan kroppen stötte ut det som mens för att det inte behövdes som "kudde" åt någon blivande baby den här månaden. Slemhinnan är ungefär som om man skulle ha en tvättsvamp inuti livmodern som sugit i sig blodet och ibland när man har mens så löses inte slemhinnan upp ordentligt och då kan den komma ut i klumpar. Absolut inget farligt eller onormalt.
Att man får första mensen och sedan ingenting på månader eller till och med halvår är inte heller något ovanligt alls. Kroppen kommer oftast inte igång med mensen så där som en tickande klocka på en gång utan den kan göra liksom en falskstart en eller ett par gånger innan det börjar rulla på ordentligt. Kanske får du regelbunden mens såsmåningom, alltså att mensen alltid kommer med lika många dagars mellanrum, men det är inte alla som får regelbunden mens heller. visst kan mensen försenas någon gång när man stressat riktigt mycket eller varit väldigt orolig eller upprörd för något en längre tid, men vanligen så är den nu bara så här ryckig och knyckig i början av puberteten. Den jämnar nog ut sig så småningom, ha lite tålamod med den bara :).
Hälsar ungdomsinformatören Liselott