Tampong
12.02.2014
Hej igen Decibel! Först vill jag bara säga att den här sidan är jättebra, ni har alltid bra svar på allt. Nu till frågan. Jag är en 14-årig tjej som har haft mens ca 1 år vet inte riktigt. Jag skulle vilja börja använda tampong, så man inte behöver springa och byta binda hela tiden :( Så en dag tog jag mod till mig och bestämde mig för att pröva. Jag läste instruktionerna men när jag skulle sätta in den fick jag panik. Jag visste inte vart jag skulle lägga den eller i vilken riktning jag skulle rikta den. Jag fick helt enkelt panik. Dagen efter provade jag på nytt men samma sak. På nåt sätt skrämmer det mig att den ska "in" i mig. Nu är jag rädd för att pröva på nytt. Har ofta funderat på menskopp, den låter bra eftersom att man kan ha den inne i 12 timmar. Men eftersom jag inte ens kan få in en tampong så hur skulle jag få in en menskopp då? :P Kan ni ge några tips? Jag provade en såndär tampong som har ett "rör" som man kan skjuta in tampongen med. Jag smörde in ändan på tampongen med salva så att jag inte skulle riva mig. Tacksam för svar Undrande tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.02.2014
Hej Undrande tjej!
Först: tack för berömmet! <3 :D
Jodu, det där med att få in en tampong eller menskopp första gången är knepigt, just för det ord du skriver som förklarar allt: panik! När det är första gången man ska föra in något i slidan, så spänner man sig ofta, är lite nervös att det ska göra ont, tycker det är konstigt att något ska in i en... Det är en ovan situation, som samtidigt är rätt så "laddad". Det handlar om något intimt och privat, något som en del kanske känner lite skam och pinsamhet inför och som andra tycker att är pirrigt för det får dem att tänka på sexuella grejer. Dessutom så är just tamponger ihopkopplat med en massa föreställningar om att det hör till när man är "stor flicka", eftersom det tjatas så bland lite äldre tjejer om att det är så mycket fräschare och bekvämare med tampong än med binda. Vissa kanske inte alls är bekanta med sitt eget underliv, har kanske aldrig fingrat på sig själva eller onanerat och vissa har inte ens sett sig själv mellan benen med en spegel. Allt okänt brukar ju göra en nervös och osäker - och då drar faktiskt underlivets muskler ihop sig av pur nervositet. Det är som att hoppa i kallt badvatten, hela alltihopa kniper ihop och ropar IIIiiiik!!! Och lyckas det inte den första gången, så blir det troligen bara värre nästa gång, för att man både oroar sig för att det ska hända igen OCH för att man pressar sig själv till att lyckas. Kanske just det här med att den ska in i en är en stor faktor för många tjejer - vi har också många gånger hört om de som inte vill använda kontaktlinser just för att något ska in i en.
Spänner bäckenbottenmuskulaturen sig så är det såklart svårt att pränga in något i slidan. Detsamma gäller när man ska ha självsex eller sex. Och båda gångerna är det huvudet (tankarna) som sätter käppar i hjulet för en - det är huvudet som skickar signaler till underlivet om att knipa ihop. Därför måste man nog oftast först bli lite mer bekant med sin kropp. Och ett bra knep för det är att åtminstone titta på sig själv med spegel och gärna alltså också onanera, eller i alla fall gå på upptäcktsfärd i sitt eget underliv. Bli kompis med dig själv, som de brukar tala om i rikssvensk sexualundervisning ;)
Sedan kan du kanske pröva igen om du vill. Hade du sett våra ihopsamlade instruktioner under infosidorna om Tampong?
Det är dock ingen större svårighetsskillnad på tampong och menskopp, så kanske om du "laddat" tampongen med för många känslor, för mycket osäkerhet och för många föreställningar om "livet med tampong", så kanske du skulle ta och börja med menskoppen istället? Den har ju ändå sååå många fler fördelar än tampong och är sååå mycket snällare både för kroppen, naturen och plånboken. Läs mer om Menskoppen här!
Och som det redan stod på vår sida om tamponger, så är det inget måste att använda tampong! Livet blir inte bättre av den - och du måste ändå byta den lika ofta som bindorna!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott