tampong
26.01.2015
Hej, min kusin säger alltid att det är farligt att simma med tampong i sjöar och hav, att det kan komma bakterier dit och sånt, är det sant? skulle vilja simma på sommaren lite när som hällst haha ^^ anonym

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.01.2015
Hej Anonym!
Nej, det är inte farligt att simma i sjöar och hav med tampong. Men om du simmar i en simhall rekommenderas det att du sätter in en ren tampong just innan du går i bassängen. Det är viktigt att du tar ut tampongen när du kommer upp ur vattnet. Tampongen har ju sugit i sig av vattnet och kan då innehålla bakterier som gör dej sjuk. Men farligt är det inte ifall du byter tampongen direkt.
En annan möjlighet är att använda menskopp. Ifall du inte är bekant med menskoppen kan du läsa mera om den här.
I ivrig väntan på sommaren... Hälsningar,   Annika       hälsovårdare - barnmorska