Tampong
04.04.2023
Hej, jag är 14 år och fick min första mens för ungefär ett halvt år sen. Jag har alltid använt bindor men jag blöder ganska mycket och blöder lätt igenom och det är jätte jobbigt. Därför skulle jag vilja börja använda tampong, jag har försökt sätta in en tampong flera gånger men det går inte. Jag får in den typ 2cm sedan känns det som att de tar stopp och tar jätte ont. Jag har försökt allt möjligt men det går inte men jag vill jätte gärna börja använda tampong för det känns så mycket lättare. Gör jag något fel? Vad eller hur ska jag göra? Osäker
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
04.04.2023
Hej, det låter som om det kan finnas något som sitter i vägen. Detta är faktiskt vanligare än man tror! Har du provat föra upp fingrarna, går det bra?
Jag har träffat många unga tjejer där detta varit ett problem. Jag kan läsa mellan raderna att du provat mycket, men har du provat lägga lite vaselin/glidmedel/glidolja på den första delen av tampongen om det kunde hjälpa och den gled lättare in? Om det är så att du provat detta men ändå inte kommer längre upp, skulle det vara bra att någon tittade in för att se vad som kan vara orsaken. Det är absolut inget farligt, det kan jag lugna dig med, men du ska ju såklart få ha möjlighet till att använda tampong om du så önskar! Någon som kan titta är en läkare på hälsovårdscentralen eller om du söker dig privat till en gynekolog. Berätta för en vuxen, om det känns obekvämt med egna föräldrar kan du alltid prata med hälsovårdare på din skola, så hjälper hen dig att komma rätt! Lycka till!
Kram!
Malin