Tampong+Klorvatten=?
13.03.2015
Hej, lite tampongfrågor ("akuta")
1. Ibland får jag inte in tampongen. Det tar stopp och tar sjukt om jag försöker trycka in den mer. Vad gör jag fel eller är det för att slemhinnorna har blivit torra?
(Jo, jag har en menskopp som jag testat någongång men jag har inte fått den fullt utvecklat osv. Åh, en fråga om det. Hur gör man så att det tar mindre ont då man tar ut den?)
2. Jag är tävlingssimmare och har tävlingar i helgen.
A) Kan jag simma en sträcka och stiga upp och vara på land en timmme och sedan igen simma en strecka och EFTER det byta tampong. Eller måste jag byta efter varje sträcka? Ska fyra gånger ner i vattnet... Har kanske nån timmes pauser. Så kan jag vandra på land någon timme med en tampong med antagligen lite klor i sig?
B) Ska jag då på pausen lägga en binda och just före sträckan lägga i en tampong? Så slemhinnorna får fukta sig lite XD.
C) Om jag måste byta efter varje sträcka, vad är maxtiden för att ha i sig en klorfylld tampong?
förra gången fick jag inte in tampongen så jag fick gå och simma utan. Var jätte nervös för att det skulle läcka igenom.
För... jag kan ju inte precis dra mig ur i sista minuten från min sträcka för en löjlig orsak som att inte få in en tampong, eller?
Jag är antagligen i slutet på min period men min mens kan ändå vara borta mer än 12h o sen så får jag niagrafall.
Hoppas ni hinner svara mig före måndag, tack i förväg! Oroligtävlare

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
18.03.2015
Hej Oroligtävlare! Roligt att du har hittat en hobby som du tycker om och som du är bra på! :)
Du levererade många frågor på raken - gör mitt bästa!
1. Troligen är slemhinnan i slidan för torr. Det finns en vanlig tampongsort som har införingshylsor i papper/paff och sen finns det en annan sort som har införingshylsor i tunt plast. Lite svårt nu när jag inte riktigt kan göra reklam här... Det står på förpacknigen och finns i olika färgs storlekar. Välj en mindre storlek när du måste byta efter bara en kort simstund. Läs på förpackningarna i tamponghyllan i större varuhus! När du simmar behöver du köpta märket som har införingshylsorna i plast. För när du är våt i underlivet så luckras den pappriga ytan upp innan du har tampongen ordentligt långt in och det liksom tar stopp.
Kan din menskopp vara för stor när du inte får den fullt utvecklad? Du kan läsa mera om menskoppen här. Menskoppen skulle vara toppen att använda vid dina simtävlingar. Öva att lära dig hantera den! Mindre ont att ta ut den gör det om du först för upp ett finger mellan menskoppen och slidväggen så att menskoppen släpper greppet/vakumet.
2. Nej jag vill nog inte att du går omkring efter att du simmat med en våt tampong som du sedan simmar med igen. Dels av hygieniska skäl mot andra men också mot dej själv. Tampongen blir ju genomvåt när du går i vattnet och den läcker lätt efter det och sen bildas det mera bakterier av en våt tampong än i en torr. Du behöver byta tampong efter varje simtur. Använd kanske den minsta storleken? Ifall du har mycket liten mensblödning kan du sedan gå och simma med den samma tampongen ett varv till. Men allra mest hygieniskt med tanke på de andra i bassängen är nog att du sätter in en ny tampong just innan du simmar. I och med de många simturerna behöver du inte tänka på att fukta slemhinnorna. Den våta tampongen kommer jättelätt ut. Obehagligt kan det vara att gå omkring med en genomblöt tampong - den blir tung och stor.
Tyvärr är vi inte i arbete på Decibel på helgerna vilket gör att jag är rädd att ditt svar nu kommer något sent. Men är säkert till nytta vid nästa tillfälle! Det här är saker som din simtränare borde informera om...
Lycka till!     Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare